دادستان تهران دروغ گفت، كسى دستگير نشده

Published on Iranwire

«عباس جعفری دولت آبادی»، دادستان تهران دیروز (یک شنبه، چهاردهم آذر) خبر از دستگیری «آنکه لویکه»، مشاور و نماینده «جشنواره فیلم برلین» موسوم به «برلیناله» داد. اما یک منبع نزدیک به این جشنواره به «ایران‏وایر» گفت خانم لویکه در برلین است و اصلا دستگیر نشده است.

وی افزود مترجم او، «نوش‌آفرین دستوری»، شهروند ایرانی- آلمانی در روز هفتم آذر از خروج از ایران منع شده و سه روز بعد توسط وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفته است.

به گزارش «ایلنا»، جعفری دولت‌آبادی از عدم حساسیت برخی نهادها انتقاد کرده و گفته بود: «خانم لویکه پس از ارتباط ‌گیری با برخی محکومان فتنه، با به همراه داشتن بیش از۶۰ فیلم زیرزمینی و غیرمجاز، قصد خروج از کشور را داشت که حین خروج دستگیر شد.»

یک مسوول نزدیک به مدیریت جشنواره برلیناله که خواست نامش افشا نشود، به «ایران‎وایر» گفت بخش عمده این فیلم‌ها در «جشنواره فیلم فجر» پخش شده و اصلا «غیرمجاز» نبوده‌اند.

او گفت: «ما واقعا از این حرکت شوکه شده‌ایم و اصلا انتظارش را نداشتیم.‌»

به گفته این منبع آگاه، نوش‌آفرین دستوری که به عنوان مترجم خانم لویکه را همراهی می‌کرده، هنگام خروج از ایران متوقف شده است و خانم لویکه هم تصمیم گرفته وارد پرواز نشود گرچه جلوی او را نگرفته بودند. او سپس در فرصت بعدی ایران را ترک کرده و اکنون در برلین است.

خانم دستوری، دندان‌پزشکی شاغل در ایالت «ساکسونی سفلی» (نیدرزاکسن) واقع در شمال غربی آلمان است و سال‌ها است به مسوولان برلیناله کمک می‌کند و تا به حال هیچ مشکلی نداشته است.

سال ۹۳ اعطای جایزه «خرس طلا» جشنواره برلین که به بهترین فیلم سال تعلق می‌گیرد، به فیلم «تاکسی»، ساخته «جعفر پناهی»، کارگردانی که اجازه خروج از ایران و فیلم سازی را ندارد، باعث خشم برخی مقامات جمهوری اسلامی شد.

تمرکز جشنواره برلین بر فیلم‌های مربوط به هم‌جنس‌گرایان و اعطای جایزه‌ای به بهترین فیلم در این زمینه از دیگر بهانه‌هایی است که بعضی تندروها در ایران با آن به این جشنواره حمله می‌کنند.

با این حال، فیلم‌های ایرانی حضوری گسترده در برلیناله دارند و هر سال معمولا هنرمندان ایرانی و روزنامه‌نگارانی از این کشور برای پوشش این جشنواره به پایتخت آلمان می‌آیند. سال گذشته هم «لانتوریِ» «رضا درمیشیان» و «اژدها وارد می‌شودِ» «مانی حقیقی» جزو فیلم‌های مطرح بودند و کارگردانان و بعضی عوامل آن به برلین آمدند.

یک مقام یکی از سازمان‌های دولتی سینمایی در ایران به «ایران‎وایر» گفت: «به نظر من قضیه به زودی حل و فصل می‌شود گرچه هنوز هم نمی‌دانیم کدام نهاد بوده که این درگیری را ایجاد کرده است. می‌خواهند جلوی حضور فیلم‌های ایرانی در برلیناله را بگیرند اما در نهایت موفق نمی‌شوند.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *