کرونا در اردن: از حکومت نظامی تا قرنطینه در هتل‌های پنج ستاره بحرالمیت

انتشار در ایندیپندنت فارسی

ویروس کرونا در خیلی کشورها قربانی گرفته است، اما خوشبختانه اردن هنوز یکی از آن‌ها نیست. تخمین زده می‌شود که نزدیک به ۱۰۰ نفر در این کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند، اما هنوز هیچ یک درنگذشته‌اند. با این حال، این کشور پادشاهی یکی از سخت‌ترین قرنطینه‌های جهان را اعمال کرده است. طبق مقررات این قرنطینه، شهروندان حتی برای خرید مواد غذایی هم اجازه خروج از منزل را ندارند و اگر چنین کنند، مجازات‌شان نه فقط جریمه نقدی مثل کشورهای اروپایی، که یک سال زندان است.

عمر رزاز، نخست‌وزیر اردن، از روز چهارشنبه اعلام حکومت نظامی کرد. اما وقتی تردد مردم در خیابان‌ها چنان که می‌بایست کاهش نیافت، دولت دست به اقدامی خطیرتر زد و اعلام قرنطینه کامل کرد. این قرنطینه از هفت صبح شنبه آغاز شده و تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت.

چند نفر از ساکنان محلی و خارجی امان، پایتخت اردن، در گفت‌وگو با «ایندیپندنت فارسی» گفتند که مردم از ناگهانی بودن این حرکت شوکه شده‌اند و روز جمعه برای خرید اقلام غذایی به مغازه‌ها هجوم آورده‌اند؛ امری که خود باعث ازدحام مردم می‌شود و احتمالا باعث پخش بیشتر ویروس.

اردن از چندی پیش تمامی پروازها به کشور را لغو کرده است و مرزهای خود با مصر، عراق، اسرائیل، سوریه و سرزمین‌های فلسطینی را هم بسته است. نزدیک به پنج هزار نفری که اخیرا با پروازهای خارجی به این کشور آمدند، برای ۱۴ روز قرنطینه به ۳۴ هتل در امان و نیز هتل‌های ساحل بحرالمیت، کم‌ارتفاع‌ترین نقطه جهان، فرستاده شدند. قرنطینه در هتل‌های باشکوه و لوکس بحرالمیت، باعث شوخی‌هایی در رسانه‌های اجتماعی شده بود.

اردن همچنین تمامی مدارس و دانشگاه‌ها را به مدت دو هفته تعطیل کرده است و سینماها، اماکن ورزشی و گردشگری را نیز بسته است.

اقدامات اضطراری اخیر، مبتنی بر قانونی هستند که پادشاه اردن، ملک‌ عبدالله، روز سه‌شنبه تصویب کرد. در فرمان سطلنتی پادشاه می‌خوانیم که اجرای این قانون «به نحوی خواهد بود که سد راه آزادی‌های مدنی و سیاسی مردم اردن نشود و پاسدار آزادی‌های عمومی و آزادی بیان باشد.»

در خاورمیانه، این ایران است که بیش از همه از کرونا ضربه دیده است. تعداد مبتلایان در کشورمان از بیست هزار نفر گذشته است و بیش از ۱۵۰۰ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان سپرده‌اند. در منطقه ما، بالاترین میزان مرگ پس از ایران به ترکیه می‌رسد که بیش از ۲۰ نفر از شهروندانش را در اثر کرونا از دست داده است. عراق، الجزایر و مصر نیز به ترتیب ۱۷، ۱۵ و ۱۰ نفر قربانی داشته‌اند. لبنان، مراکش و امارات با چهار، سه و دو نفر قربانی، در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. اسرائیل، بحرین، تونس و آذربایجان نیز هر یک، یک نفر از شهروندان خود را از دست داده‌اند.

اسرائیل نیز شماری از سخت‌ترین مقررات قرنطینه را اعمال کرده است. تعداد مبتلایان در این کشور از مرز ۸۰۰ نفر فراتر رفته است. پاره‌ای از اقدامات دولت بنیامین نتانیاهو، از جمله تعلیق مجلس این کشور، باعث شده است که منتقدانش او را به برقرار کردن «دیکتاتوری کرونایی» متهم کنند؛ اصطلاحی که یووال نوح حراری، تاریخدان شهیر اسرائیلی، نیز به کار برده است.

کشورهای مختلف منطقه اما مثل بقیه دنیا برای کنترل ویروس دست به اقدامات مختلف زده‌اند.

وزارت بهداشت ترکیه اعلام کرده است که هتل‌ها و سایر اقامت‌گاه‌ها باید اطلاعات کاملی از جاهایی که مهمان‌شان به آن‌ها سفر کرده‌ است و قصد سفر به آن‌ها را دارد، اعلام کنند. در رستوران‌ها نیز میزها باید در فاصله یک متری از هم قرار داده شوند.

دولت عراق اخیرا در مقابله با کرونا با فاجعه‌ای بزرگ روبه‌رو شد. بین سیصد تا چهارصد هزارنفر از زائران شیعه به مناسبت ایام وفات امام موسی کاظم، امام هفتم شیعیان، به حرم او در کاظمین، واقع در شمال پایتخت کشور، بغداد،‌ سفر کردند. نیروهای نظامی برای کنترل جمعیت و پراکنده کردن آن‌ها وارد کار شدند. برخی از ناظران، از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انتقاد کردند که در توییتی به زبان عربی از لزوم بزرگداشت امام هفتم گفته بود، اما تاکیدی بر عدم حضور فیزیکی در کاظمین نکرده بود. آیت‌الله سیستانی، پرمقلدترین مرجع عالم تشیع که مقیم نجف در عراق است، بارها بر لزوم عدم تجمع فیزیکی فتوا داده است.

در الجزایر، برای اولین بار پس از بیش از یک سال، معترضان ضددولتی تظاهرات هفتگی خود را قطع کردند. این تظاهرات می‌رفت تا ۵۷مین تظاهرات پیاپی معترضان باشد، اما رهبران اپوزیسیون فراخوان به لغو آن دادند.

در مصر، یک نماینده مجلس، محمد فوآد، لایحه‌ای تقدیم مجلس کرد و خواهان برقراری قرنطینه کامل و تعطیلی شد. این لایحه اعلام کرد که کرونا (که تا به حال حداقل ۲۵۶ نفر از مصری‌ها به آن مبتلا شده‌اند) «خطری بلافصل» به شمار می‌رود.

دولت مصر برای توقف نشر این ویروس دست به اقداماتی همچون لغو امتحان آخر سال برای برخی دانش‌آموزان و تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها،‌ مراکز‌ ورزشی، رستوران‌ها، کافه‌ها، بارها، و مراکز تجاری زده است (برخی تعطیلی‌ها تنها شبانه و از هفت صبح تا شش صبح هستند.) پروازها به این کشور نیز تا روز ۳۱ مارس معلق شده‌اند.

در عربستان سعودی، تعداد مبتلایان به ویروس به ۳۹۲ نفر رسیده است. وزارت بهداشت این کشور از مردم خواست در خانه بمانند و از تجمع خودداری کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *