ضراب در دادگاه؛ از تهدید به مرگ تا اتهام تجاوز

انتشار در ایران‌وایر

دیروز)پنج شنبه( هفتمین و آخرین روز شهادت «رضا ضراب» در دادگاه فدرال جنوب نیویورک در منهتن بود و در عین حال، پرخبرترین روز این پرونده پرماجرا.

ضراب سال گذشته در میامی فلوریدا دستگیر و با اتهام تبانی برای دور زدن تحریم‌ها علیه ایران مواجه شد. او پس از چند ماه، قبول کرد با دادستانی همکاری کند. این نوع همکاری‌ها در نظام قضایی امریکا رایج است.

ضراب، اتهام نقض قانون تحریم‌ها و هم‎چنین رشوه دادن به یک نگهبان زندان برای دریافت مواد غیرقانونی هم‎چون الکل و استفاده از تلفن همراه نگهبان‌ را پذیرفت و در ازای تخفیف جرم، به عنوان شاهد دادستانی در محاکمه «محمد هاکان آتیلا»، معاون سابق رییس «بانک خلقِ» ترکیه حاضر شد.

او دیروز در دادگاه گفت یکی از هم‌سلولی‌هایش در بروکلین او را با چاقو تهدید به مرگ کرده است. ضراب رو به هیات منصفه گفت: «نزدیک بود جانم را از دست بدهم. او به من گفت شنیده بود که دارم همکاری می‌کنم و برای همین می‌خواهد من را بکشد.»

به خاطر این تهدیدها بود که او را از زندان بروکلین بیرون آوردند و در خانه امنی در مکانی نامشخص قرار دادند که تحت کنترل «اف بی آی»، پلیس فدرال امریکا است.

یکی از جالب‌ترین اسنادی که در دو روز آخر دادگاه رو شد، نامه‌ای بود که ضراب به مدیریت حراست «بانک مرکزی ایران» نوشته بود. او در این نامه که به فارسی نوشته شده، گفته بود: «با عنایت به اهداف و عملکرد پلید امپریالیسم جهان‎خوار در ایجاد تحریمات بین‌المللی و تبلیغات منفی رسانه‌ای و نیز درایت مقام معظم رهبری در نام‎گذاری امسال به عنوان سال جهاد اقتصادی…، حسب وظیفه شرعی و ملی خانواده “ضراب” با نیم قرن سابقه در امور صرافی و تعدیل نرخ، آمادگی خود را جهت هرگونه خدمت‌رسانی در جهت مبارزه با تحریمات اقتصادی و تعدیل نرخ ارز در چهارچوب سیاست‌های مدبرانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی… اعلام می‌نماید.»

اما ضراب در دادگاه گفت بلد نیست فارسی بخواند و این نامه را که فرستاده، اصلا نمی‌دانسته است «جهاد اقتصادی» چیست و افزود: «من هرگز بخشی از جهاد نبوده ام.»

پیش از این نامه مفصل تری از ضراب خطاب به محمود احمدی نژاد منتشر شده بود که با همین ادبیات، درباره جهاد اقتصادی و مبارزه با امپریالیسم توضیح داده شده بود. در آن نامه آمده بود که سه میلیارد یورو پول جابه جا کرده، باز هم آمادگی جابه جایی پول دارد.

اظهارات رضا ضراب در طول هفت روز گذشته پای عالی‌ترین مقامات ترکیه را وسط کشیده است. طبق روایت او، یک مقام عالی‌رتبه ترکیه که به نظر می‌رسد شخص «رجب طیب اردوغان» باشد، اطلاعات گسترده‌ای از روند دور زدن تحریم‌ها علیه ایران داشته است.

اردوغان شخصا به محاکمه واکنش نشان داده و آن ‌را «مصنوعی» خوانده و گفته است باعث و بانی آن، ماموران «فتح‌الله گولن» هستند؛ همان روحانی ترک در تبعید در امریکا که اردوغان او را مسوول کودتای نافرجام ۲۰۱۵ در ترکیه می‌داند.

دولت ترکیه دست به اقدامات گسترده‌ای علیه ضراب زده است؛ از جمله مصادره اموال او و نزدیکانش. به گزارش روزنامه حامی دولتِ «ینی آکیت»، پدر و مادر ضراب و بعضی شرکای او در ماه‌های گذشته به ایران گریخته‌اند.

در دادگاه ضراب پای بسیاری از نهادهای اقتصادی ایران و عالی‌ترین شخص‌های مملکت هم‎چون علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد را نیز به میان کشیده شده است.

اما دیگر موضوع خبرساز چند روز گذشته این است که یکی از هم‌بندهای ضراب در زندانی در منهتن (که متفاوت از زندان بروکلین است) او را متهم به تجاوز جنسی کرده است. هویت این هم‌بند طبق قوانین امریکا، در پرونده‌های تجاوز جنسی محفوظ است اما طبق گزارش رسانه‌ها، او بیش از 60 سال دارد و آفریقایی است. او در ماه ژوییه گذشته اتهام یک فقره تبانی برای حمایت مادی از یک سازمان تروریستی را پذیرفته و اکنون در زندان است و منتظر تعیین میزان مجازاتش در دادگاه فدرال.

این هم‌بند گفته رضا ضراب بین ما‌ه‌های نوامبر ۲۰۱۶ و مارس ۲۰۱۷ به او تجاوز کرده است. «ریچارد جی. آنلو»، وکیل آقای ضراب دیروز این اتهام را رد کرد و گفت «منبع آن به هیچ وجه قابل اعتبار نیست.»

هم‌بند ضراب می‌گوید که ضراب با او دوست شده و برای خانواده‌اش در آفریقا پول فرستاده اما سپس دست به آزار و اذیت و در نهایت تجاوز جنسی به او زده است.

یک فرد نزدیک به ضراب به «ایران‌وایر» گفت پیش آوردن این اتهام در روزهای حساس شهادت ضراب، بخشی از تاکتیک تیم دفاعی آقای آتیلا برای زیر سوال بردن شخصیت ضراب است: «همین بود که ماجرای ارتباط او با تن‌فروشان و استفاده‌اش از مواد مخدر در زندان منهتن را مطرح کردند و در دادگاه کش دادند. می‌خواهند ضراب را ترور شخصیت کنند.»

«الکسی شات»، وکیل هم‌بند قبلی رضا ضراب اما می‌گوید هم‌زمانی به میان آوردن رسمی این اتهام با شهادت ضراب در دادگاه آقای آتیلا اتفاقی بوده است.
اما سوال این‌جا است که این هم‌بند چه طور توانسته هزینه وکیل مطرحی مثل شات را فراهم کند؛ آن هم با توجه به این‌که تخصص الکسی شات در پرونده‌های جنایی مربوط به پول‌شویی و قتل است.

پرونده شهادت رضا ضراب در دادگاه فعلا تمام شد ولی سوالات بسیاری و تازه ای را سبب شده است؛ سوال هایی که یافتن پاسخ برای آن ها می تواند راز و رمزهای جذاب تری از یکی از بزرگ ترین پرونده های پول شویی ایران را فاش کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *