عراق، بار دیگر صحنه جنگ نیابتی بین ایران و ‌آمریکا

انتشار در ایندیپندنت فارسی

صبح دیروز پایگاه التاجی در نزدیکی بغداد که میزبان ائتلاف بین‌المللی علیه داعش است بار دیگر مورد حمله موشکی قرار گرفت. این دومین بار در طول هفته اخیر است که این پایگاه چنین حمله‌ای به خود می‌بیند. این بار سه سرباز آمریکایی و دو سرباز عراقی زخمی شدند.

سرهنگ مایلز ب. کاگینز سوم که جزو سخنگوی ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش است وقوع حمله را در توئیتر تائید کرد و گفت سه نیروی ائتلاف و دو نیروی عراقی زخمی شدند. یکی از مقامات ارتش آمریکا سپس در گفتگو با شبکه «سی‌ان‌ان» تائید کرد که هر سه نیروی ائتلاف از نیروهای آمریکایی بوده‌اند.

جزئیات حمله موشکی و این‌که چه کسی آن را انجام داده هنوز مشخص نیستند گرچه انگشت اتهام، اول از همه به‌سوی نیروهای شیعه مورد پشتیبانی ایران خواهد رفت که ید طولایی در حملات مشابه دارند. یک مقام ارتش آمریکا در منطقه در گفتگو با «ایندیپندنت فارسی» گفت: «جای شکی نیست که باز هم کار کتائب حزب‌الله است. دارند بازی خطرناکی را پیش می‌برند.»

تعداد موشک‌های شلیک‌شده به التاجی نیز در رسانه‌های مختلف با رقم‌های متفاوت گزارش شده است.  الجزیره قطر از اصابت ۱۰ موشک کاتیوشا خبر داد در حالی که المیادین لبنان، سومریه عراق و اسکای نیوز بریتانیا این تعداد را به ترتیب ۱۸، ۱۱ و ۱۵ گزارش کردند.

ارتش عراق گفته است چند مورد از موشک‌های کاتیوشا درون پایگاه التاجی فرود آمده‌اند. مرکز فرماندهی این ارتش در بغداد با صدور بیانیه‌ای گفت از منبع شلیک موشک‌ها باخبر است: هفت پایانه پرتاب موشک درون پارکینگی در منطقه ابوالعزام.

در این بیانیه می‌خوانیم که پلیس بغداد مشغول بازرسی از صاحب پارکینگ، کارمندان آن و تمام افراد حاضر در صحنه است.

مرکز فرماندهی عملیات ضدداعش حمله را «متوحش» خواند و گفت احتمال کشته شدن دو سرباز عراقی زخمی‌شده وجود دارد.

در چند هفته اخیر آسمان عراق پر از موشک‌های له و علیه آمریکایی‌ها بوده است. روز چهارشنبه در حمله به التاجی دو سرباز آمریکایی و یک سرباز بریتانیایی کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

یک مقام ارتش آمریکا در گفتگو با روزنامه «نیویورک تایمز» گفت دو نیروی آمریکایی کشته‌شده از نیرو زمینی و نیروی هوایی آمریکا بوده‌اند.

تصویر خندان خانم سرجوخه برودی گیلون، سرباز بریتانیایی کشته‌شده در این حمله در چند روز گذشته در صفحات خیلی روزنامه‌های بریتانیا منتشر شده است.

آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که حمله مذکور کار کتائب حزب‌الله، گروه عراقی شیعه مورد حمایت حکومت ایران، بوده است. این برای اولین بار در طول بیش از دو ماه گذشته بود که نیروهای آمریکایی در عراق کشته می‌شدند. دفعه قبلی زمانی بود که حمله‌ای راکتی از سوی همین کتائب حزب‌الله به پایگاهی در نزدیک کرکوک منجر به کشته‌شدن یک پیمانکار عراقی شد؛ حمله‌ای که آمریکا پاسخش را با ترور قاسم سلیمانی در بغداد داد.

پاسخ آمریکا به حملات چهارشنبه، با این‌که مرگبارتر از حمله ماه دسامبر بودند، خفیف‌تر بود. به گفته پنتاگون، این کشور این بار به پنج زرادخانه‌ تسلیحاتی کتائب حزب‌الله در سراسر عراق حمله کرد. به گفته ارتش عراق، در این حملات سه سرباز، دو نیروی پلیس و یک شهروند غیرنظامی کشته شدند. این ارتش گفت حملات آمریکا علیه تجهیزات ارتش عراق در استان بابل، فرودگاهی در حال ساخت در استان کربلا و مقر مرکزی حشد شعبی (نیروهای شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت ایران) بوده است.

پنتاگون در بیانیه خود تأکید کرده است که زرادخانه‌های مورد حمله «میزبان تسلیحاتی بودند که از آن‌ها برای حمله به نیروهای آمریکا و ائتلاف استفاده می‌شد» و افزود که این حملات‌ «تدافعی، متناسب و در پاسخ مستقیم به خطر گروه‌های شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت ایران بودند.»

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، گفت: «آمریکا حملات علیه مردم، منافع و یا متحدان خود را تحمل نمی‌کند. ما برای حفاظت از نیروهایمان دست به هر اقدامی که لازم باشد می‌زنیم.»

به گفته آمریکایی‌ها شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در طول گذشته حداقل ۱۳ بار به پایگاه‌های ائتلاف ضدداعش در عراق حمله کرده‌اند.

حمله امروز به التاجی درست یک روز قبل از روز مهم ۱۵ مارس بود: این روزی بود که کتائب حزب‌الله گفته بود آمریکا باید تا قبل از‌ آن عراق را ترک کند و تمام عراقی‌ها نیز باید از همکاری با آمریکایی‌ها دست بکشند. اتفاقی که معلوم است قرار نیست به این زودی‌ها بیافتد.

تلافی اخیر آمریکایی‌ها علیه التاجی توسط خود این کشور بود و نه ائتلاف. اما کارزار وسیعی که ایران و متحدانش علیه آمریکا راه انداخته‌اند این ائتلاف را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است و نهایتاً می‌تواند به نفع داعش تمام شود. در پی ترور سلیمانی در روز سه ژانویه، پارلمان عراق رأی به اخراج تمام نیروهای خارجی و مشخصاً نیروهای آمریکایی داد. نیروهایی همچون مقتدی صدر نیز تظاهرات چند صدهزارنفره با خواست اخراج آمریکایی‌ها برگزار کرده‌اند.

در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ سرباز آمریکایی به همراه چند صد نفر از کشورهای دیگر در ائتلاف ضد داعش در عراق حضور دارند. از جمله کشورهای حاضر در این ائتلاف می‌توان به بریتانیا، فرانسه، ترکیه، استرالیا، کانادا، اردن، دانمارک، هلند، بلژیک، لبنان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اشاره کرد. کشورهای دیگر منطقه همچون مراکش، قطر، بحرین و گرجستان نیز حمایت غیرنظامی از این ائتلاف به عمل می‌آورند.

با این‌که گاه از «التاجی» به عنوان پایگاه آمریکایی‌ها نام برده می‌شود این پایگاه که در ۱۵ کیلومتری شمال بغداد واقع شده در واقع میزبان سربازانی از کشورهای مختلف عضو ائتلاف علیه داعش است. هدف اصلی آن تعلیم نیروهای امنیتی عراق و فعالیت مستشاری با آن‌‌ها است.

اخیراً حمله‌ای هوایی به نیروهای حشد شعبی در شرق سوریه که منجر به کشته شدن ۲۶ نفر شد نیز گزارش شده بود. اما آمریکایی‌ها نقش داشتن در این حمله را رد کردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *