بیژن کیان و رودی بختیار،دو ایرانی در مرکز همکاری مشاور ترامپ و دولت اردوغان

Published by Iranwire

پخش فصل جدید سریال «خانه پوشالی»‌ که راجع به دسیسه‌هایی تخیلی در کاخ سفید امریکا است، از چند روز پیش شروع شده است. اما خبرهایی که این روزها از رویدادهای واقعی حول کاخ سفید «دونالد ترامپ» به گوش می‌رسد، به نظر حتی از ماجراهای این سریال هیجان‌انگیزتر و پردسیسه‌تر است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» امروز (چهارشنبه) گزارشی منتشر کرد که خبر از همکاری دو ایرانی با شرکت اطلاعاتی سپهبد «مایک فلین» می‌دهد؛ یکی از مشاوران ارشد دونالد ترامپ که ۲۴ روز در دولت او مشاور امنیت ملی بود اما سپس به خاطر افشای ارتباطاتش با دولت روسیه، مجبور به کناره‌گیری شد. بعد هم معلوم شد که شرکت او از دولت ترکیه هم پول می‌گرفته است تا برای آن لابی کند. حالا این سپهبد بازنشسته نیروی زمینی ایالات متحده امریکا به خاطر مخفی کردن ارتباطاتش با مسکو و آنکارا، موضوع تحقیقات مجزای کنگره، ارتش و قوه قضاییه امریکا است.

این روزنامه امریکایی گزارش داده که گروه اطلاعاتی فلین با دریافت ۵۳۰ هزار دلار، مشغول تهیه فیلم مستندی با هدف ترمیم تصویر ترکیه در پی کودتای نافرجام در آن کشور و حمله به «فتح‌الله گولن»، روحانی ترک مقیم پنسیلوانیای امریکا بوده است. این مستند مشخصا کوشیده است گولن را با آیت‌الله خمینی مقایسه کند.

یکی از شرکای اصلی فلین، «بیژن کیان» بود که ریاست شرکت مشاوره او را به عهده داشت. کیان برای ایرانیان امریکا نامی آشنا است. او در سال ۲۰۰۷، اواخر دولت دوم «جورج دبلیو بوش»، به حکم رییس‌جمهوریِ جمهوری‌خواه و با تایید مجلس «سنا»، به عضویت در هیات مدیره بانک صادرات و واردات امریکا منصوب شد. پیش از آن، او مدیر دفتر سرمایه‌گذاری خارجی کالیفرنیا بود. بدین‌سان اولین ایرانی-امریکایی بود که به سمتی ایالتی در کالیفرنیا منصوب می‌شد.

کیان در تهران رشته مهندسی خوانده و دنباله تحصیلاتش را در دانشگاه «برایتونِ»‌ انگلستان دنبال کرده است. او مدتی نیز در شعبه «فولرتونِ» دانشگاه ایالتی کالیفرنیا درس می‌داد و مدیر «مرکز دیپلماسی تجارتی کالیفرنیا» در شعبه همین دانشگاه در «دومینگوئز هیلز» بود.

اما مجری این فیلم مستند که بیژن کیان و مایک فلین سفارش‌دهندگان اصلی آن بودند، قرار بود «رودی بختیار» باشد؛ روزنامه‌نگار نام ‌آشنای ایرانی-امریکایی که مدت‌ها در شبکه‌های خبری تلویزونی هم‎چون «سی ان ان» و «فاکس‌نیوز» و در خبرگزاری «رویترز» کار می‌کرد. خانم بختیار، برادرزاده «شاپور بختیار»، نخست‌وزیر سابق ایران است که در سال ۱۹۹۱ در پاریس به قتل رسید.

او به وال استریت ژورنال گفته است به علت آشنایی خانوادگی با کیان حاضر به همکاری با این پروژه شده و قبل از آغاز کار اصلا خبر نداشته که قرار است پای مایک فلین در کار باشد. او افزوده است وقتی برای اولین جلسه مربوط به پروژه به شهر «الکساندریا» در ایالت ویرجینیا رفته، شوکه شده که این جلسه در دفتر شرکت فلین بوده است.

رودی در ضمن گفته که فکر می‌کرده قرار است مستندی عینی ساخته شود و نمی‌دانسته است قرار بوده فیلمی تبلیغی در کار باشد.

گزارش وال استریت ژورنال از جزییات مراحل ساخت این فیلم مستند که ساخت آن هرگز به اتمام نرسید، پرده برداشته است. کار ساخت این فیلم مستند دقیقا دو روز پیش از آن‌که از فلین دعوت شد تا مشاور امنیت ملی دولت ترامپ شود، کنار گذاشته شد. شرکت فلین هم در ماه نوامبر تعطیل شد؛ یعنی در تمام ماه‌های کمپین ترامپ فعال بود، از جمله زمانی که فلین با سخن‏رانی در کنگره حزب جمهوری‌خواه و با فریاد زدن خواست خود مبنی بر زندانی شدن «هیلاری کلینتون»، به شهرتی جهانی رسید.

از جمله شخصیت‌هایی که رودی بختیار در این فیلم با آن‌ها مصاحبه کرده، «اسماعیل حقی پکین» بوده است؛ ژنرالی که زمانی رییس شاخه اطلاعات ارتش ترکیه بود و هم‎چنین «ندیم سنر»؛ روزنامه‌نگار شناخته‌شده ترکیه.

«دیوید اندرز»، روزنامه‌نگار سابق «وایس نیوز»، از همکاران رودی بختیار در این پروژه بوده است. به گفته اندرز، کیان و مسوولان گروه فلین سخت کوشیده‌اند در این فیلم هیچ اشاره‌ای به آن‌ها نشود؛ مثلا هنگام مصاحبه با آقای پکین، پس از سوال‌های رودی بختیار، کیان هم سوال‌هایی پرسیده اما تاکید کرده است که خودش در فیلم نباشد. گفته است سوال‌های بختیار را هم مسوولان گروه فلین به او داده بودند.

اندرز در ضمن گفته که از او خواسته‌اند فیلم آرشیوی ورود آیت‌الله خمینی به ایران در سال ۵۷ را پیدا کند. او افزوده که کیان به روشنی می‌خواسته است گولن را با خمینی مقایسه کند. مدتی بعد مایک فلین مقاله‌ای در روزنامه «دِ هیل» نوشت و ضمن مقایسه خمینی و گولن، گفت امریکا باید با تبعیت از خواست دولت اردوغان، این روحانی ترک را به ترکیه دیپورت کند.

اندرز برای کار خود در این پروژه سه هزار و ۴۰۰ دلار دریافت کرده و رودی بختیار برای یک روز کار مصاحبه، یک هزار و ۲۰۰ دلار.

طرف قرارداد شرکت فلین البته «اکیم آلپ‌تکین» بوده؛ تاجر نزدیک به دولت اردوغان که صاحب یک شرکت مشاوره در هلند است و ریيس نهادی به نام «شورای کسب و کار ترکیه و امریکا».

آلپ‌تکین می‌گوید این پروژه از سوی شخص او و برای برداشتن نقاب از گولن بوده و ربط مستقیمی به آنکارا نداشته است.

این بخشی از جنجال‌های بسیار مربوط به مایک فلین است. او که در سال ۲۰۱۴ از ریاست شاخه اطلاعاتی پنتاگون اخراج شد، در سال ۲۰۱۵ با دریافت ۳۳هزار و۷۵۰ دلار از سوی شبکه‌ای دولتی در روسیه، به مسکو سفر کرد و علاوه بر گفت وگویی عمومی در مورد سیاست خارجی امریکا، در مراسم شامی کنار «ولادیمیر پوتین»، رییس‌جمهوری روسیه نشست تا از او فیلم‏برداری شود. اما تا پیش از استعفایش از دولت ترامپ، خبر ارتباطاتش با دولت رجب طیب اردوغان در ترکیه هنوز علنی نشده بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *