اتهامات جدید سپاه علیه نازنین زاغری: احتمال ۱۶ سال اضافه زندان

انتشار در ایران‌وایر

خانواده «نازنین زاغری رتکلیف» اعلام کرده اند سپاه پاسداران اتهامات جدیدی را به اين زندانی وارد کرده است که در صورت تشخیص دادگاه، ۱۶ سال به حبس وی اضافه می‌کند.

نازنین زاغری که ملیت مشترک ایرانی و بریتانیایی دارد، برای یک شرکت خیریه در لندن کار می‌کرد. او سال گذشته دستگیر و بر اساس اتهاماتی كه رسما اعلام ‌نشده اند، به پنج سال زندان محکوم شد.

مقام های قضايی ايران او را متهم امنيتی معرفی كرده اند. «ريچارد رتکلیف» بهمن پارسال پس از صدور حكم پنج سال حبس، اعلام كرد همسرش با اتهامات ديگری چون داشتن مسووليت در بخش استخدام «بی بی سی» در زمان راه‌اندازی تلویزیون فارسی بی بی سی در سال ۲۰۰۹ و ازدواج با یک جاسوس بريتانيايی مواجه است.

اما در مرحله تازه پرونده نازنين زاغری، يك مقام قضايی به نام «قناعت‌کار» در جلسه‌ای در زندان «اوین» به او اطلاع داده است بر اساس مدارک جدیدی که سپاه پاسداران آماده کرده، پرونده‌اش از نو گشوده می شود. به وکیل متهم اجازه حضور در این جلسه داده نشده است.

يك منبع ساكن ايران می گويد مهم ترين اتهام جديد نازنين زاغری، همكاری با برخی نهادها برای براندازی نظام است. ورود مجدد سپاه و نهادهای زيرمجموعه اش به پرونده و تشديد احكام قضايی و تمديد زندان، رويكردی سابقه دار در سيستم قضايی جمهوری اسلامی است. «مصطفی تاج زاده» فعال سياسی، «عيسی سحرخيز» فعال مطبوعاتی، «محمود بهشتی لنگرودی» فعال حقوق معلمان و «محمدرضا پورشجر» وبلاگ نويس از جمله كسانی هستند كه قربانی اين رويكرد شده اند.

خانم زاغری رتکلیف سابقه همکاری با نهادهای خیریه «بنیاد رویترز» و بخش جهانی بی بی سی را داشته است. حالا به او می‌گویند عکسی از او وجود دارد که نشان می‌دهد در تظاهراتی بیرون سفارت ایران در لندن حاضر بوده است.

ریچارد رتکلیف، همسر این زندانی گفته همسرش حدود یک سال و نیم پیش كه دستگیر شد، توسط سپاه مورد شکنجه قرار گرفته است. خانواده او هم چنين مبلغی نامعلوم را پرداخت کرده است تا نازنین را دوباره به حبس انفرادی نفرستند. بررسی‌های اخیر پزشکی تایید کرده‌اند او از افسردگی شدید رنج می‌برد.

ریچارد رتکلیف گفته است آخرین مورد اتهامات بیش تر ابلهانه به نظر می‌رسند تا ارعاب‌آور. او افزوده است این حرکت نظام قضایی ایران را زیر سوال می‌برد: «سپاه دارد با جان خانواده من بازی می‌کند تا از دولت‌های ایران و بریتانیا بیش تر امتیاز بگیرد. با نظام قضایی‌ مثل بازاری برخورد می‌کنند که در آن می‌توانی داستان درست کنی و قیمت را ببری بال!»

همسر این زندانی بارها از دولت بریتانیا و وزارت خارجه آن خواسته است کاری برای آزادی نازنین انجام دهند. کارزار «نازنین را آزاد کنید»‌ از مقامات بریتانیادرخواست کرده است به سرعت به این تحول جدید در پرونده واکنش نشان دهند.

این در حالی است که روابط اقتصادی بین ایران و بریتانیا به تازگی بهبود یافته و شرکت بریتانیایی «کرکوس» با وزارت نیروی ایران قراردادی ۶۰۰ میلیون دلاری برای ساخت پنل‌های انرژی خورشیدی امضا کرده است. «لورد لمونت» که نماینده نخست‌وزیر بریتانیا در موضوع روابط بازرگانی با ایران است هم از شرکت‌های بریتانیایی خواسته است که بیش تر با شرکت‌های ایرانی داد و ستد  کنند.

کارزار «نازنین را آزاد کنید» تشویق کسب و کار با تهران را غیرمسوولانه می‌داند و می گويد حکومت ایران از زندانیان عقیدتی مثل خانم زاغری رتکلیف استفاده ابزاری می کند.

این کارزار در صبح روز چهارشنبه ۱۱ اکتبر رویداد مشترکی با «سازمان عفو بین‌الملل» در مقابل پارلمان بریتانیا در لندن برگزار می‌کند. نمایشی با عنوان «به دنبال مامان» که راجع به زندگی نازنین ساخته شده است نیز امروز (۱۰ اکتبر) در ساختمان خبرگزاری «رویترز» در شرق لندن اجرا می‌شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *