عراق؛ صحنه آخرین حمله اسرائیل به ایران

انتشار در ایندیپندنت فارسی

در اواخر تیرماه، حسینیه «معراج شهدا» در تهران شاهد تشیع پیکر ابوالفضل سرابیان بود؛ شهروند ایرانی «مدافع حرم» که جان خود را در جنگ های منطقه ای که ایران در آن حضور دارد از دست داده.

پیکر او به کرمانشاه منتقل و در آن‌‌جا دفن شد. رسانه‌های ایرانی او را شانزدهمین کرمانشاهی که «شهید مدافع حرم» شده می‌نامند.

سرابیان در حمله کدام نیروی نظامی کشته شده؟ رسانه‌ها مطابق معمول از جزئیات کشته شدن وی نمی‌گویند و تنها به ذکر مکان کشته شدن یعنی عراق بسنده کرده‌اند. اما اکنون که بیش از یک ماه از این واقعه گذشته جزئیاتی در رسانه‌های آمریکایی برملا شده که خبر از پاسخی غیرمنتظره به این سوال می‌دهد: سرابیان احتمالا به دست ارتش اسرائیل از پای در آمده است.

در روزهای گذشته رسانه‌های متعددی گفته‌اند که حداقل یکی از حملات متعددی که اخیرا در خاک عراق به مقرهای شبه‌نظامیان شیعه نزدیک به ایران انجام می‌شود کار اسرائیل است. نخست‌وزیر اسرائیل نیز تلویحا این‌را تایید کرده و گفته به نیروهای نظامی کشورش اختیار داده که هر جا لازم بود با نیروهای ایرانی مقابله و نبرد کنند. رسانه‌های غربی با توجه به همزمانی یکی از حمله‌ها با روز کشته شدن سرابیان احتمال داده‌اند که او به دست اسرائيل کشته شده باشد.

این احتمال البته شاید درست نباشد چون رسانه‌های ایرانی خبر از کشته شدن سرابیان در استان میسان عراق داده‌اند که همجوار با ایران است اما حملات اخیر یا در نزدیکی بغداد بوده‌اند و یا در استان صلاح‌الدین در شمال عراق. اما موضوع سرابیان به کنار، این‌که اسرائیل در خاک عراق با نیروهای ایرانی درگیر شده و بعضی سربازان ایرانی را کشته تقریبا قطعی به نظر می‌رسد.

نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال و آسوشیتدپرس همه به نقل از منابع امنیتی مختلف تایید کرده‌اند که اسرائیل به یک پایگاه تسلیحاتی در خاک عراق که ایران از آن برای رساندن سلاح به دولت بشار اسد در سوریه و حزب‌الله لبنان استفاده می‌کرده حمله نظامی کرده است. به گفته این رسانه‌‌ها در این حمله یا حملاتِ اسرائیل حداقل دو فرمانده ایرانی کشته شده‌اند. در روایت «نیویورک تایمز» می‌خوانیم که حمله روز ۱۹ ژوئيه از درون خاک عراق انجام شده و طی آن موشک‌های ایران با برد ۲۰۰ کیلومتری نابود شده‌اند.

به این ترتیب، اسرائیل پس از ۳۸ سال برای اولین بار به عراق حمله کرده است. حمله قبلی این کشور در تابستان ۱۹۸۱ که طی «عملیات اپرا» موفق به نابودی رآکتور هسته‌ای اوسیراک در ۱۷ کیلومتری بغداد شد اتفاق افتاد. در آن نبرد البته دولت اسرائیل نه مخالف که هم‌سو با جمهوری اسلامی ایران بود.

نیروهای ایران درگیر جنگ با عراقِ صدام حسین بودند و چند ماه قبل در طی «عملیات شمشیر سوزان» کوشیده بودند همان رآکتور عراقی را نابود کنند. این یکی از دفعات متعددی بود که اسرائیل در طی جنگ ایران و عراق به نیروهای ایران کمک می‌رساند. حمله سال ۱۹۸۱ که به «دکترین بِگین» معروف شد به نام نخست‌وزیر وقت، مناخم بگین، نام‌گذاری شده است. طبق این دکترین، اسرائیل هر وقت لازم باشد برای جلوگیری از دستیابی دشمنانش به سلاح‌های کشتار جمعی دست به حمله پیشگیرانه می‌زند.

اوسیراک البته مورد تایید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بود و به همین خاطر حمله اسرائیل مورد محکومیت جامعه جهانی قرار گرفت. شورای امنیت سازمان ملل در قطع‌نامه ۴۸۷ باتفاق آرا این اقدام را محکوم کرد و از اسرائیل خواست سلاح‌های هسته‌ای‌اش را تحت نظارت آژانس قرار دارد.

حالا قریب به چهل سال بعد، ‌اسرائيل نشان داده که همچنان به حملات پیشگیرانه علاقمند است. شواهد نشان می‌دهد که این کشور به یک پای جدی مقابله با حضور نظامی ایران در منطقه بدل شده و می‌خواهد به هر شکل جلوی گسترش این حضور را بگیرد.

حملات به پایگاه‌های حشد شعبی در عراق بیش از یک ماه است که ادامه دارند. حدود دو هفته پیش شاهد انفجار عظیمی در پایگاه نظامی الصقر در نزدیکی بغداد بودیم که در آن یک نفر کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند. رادیو «صدای اسرائیل» از این حمله به عنوان «حمله هوایی منتسب به اسرائیل»‌ نام برده و خبر انتشار عکس‌های آن توسط شرکت اسرائیلی «ایمج سات» را منتشر و می گوید عکس‌ها نشان می‌دهند که انفجار بر اساس حمله هوایی انجام شده است.

حمله کار کیست؟

اسرائیل نقش خود در این حمله یا حملات را پنهان نکرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه طی سفری به کیف گفت: «ایران هیچ‌جا مصونیت ندارد‌.» او گفت: «ما در مقابل کشوری که می‌خواهد نابودمان کند در نواحی مختلفی دست به عمل می‌زنیم. البته که من به نیروهای امنیتی دستور داده‌ام هر کاری لازم است برای سد برنامه‌های ایران علیه ما انجام دهند».

در جریان جنگ داخلی سوریه، اسرائیل صدها بار به ایران و هم‌پیمانانش حمله کرده. این موضوع چند سالی به عنوان احتمال مطرح می‌شد تا این‌که هشت ماه پیش، گادی آیزنکوت، رئيس ستاد ارتش اسرائیل، پس از پایان دوره خود در گفتگو با «نیویورک تایمز» حقیقت را افشا کرد.

آیزنکوت گفت اسرائيل بارها و بارها به نیروهای ایرانی و هم‌پیمانانش در سوریه حمله کرده. نتانیاهو آن زمان نیز مانند امروز درگیر کارزار انتخاباتی بود و چند روز بعد از آن گفته آيزنکوت را تاکید کرد و گفت اسرائیل به ذخایر تسلیحاتی ایران در فرودگاه دمشق حمله کرده است.

شش ماه بعد (در ژوئیه ۲۰۱۹) یوسی کوهن، رئیس موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، گفت کشورش درگیر «شماری از اقدامات علنی و مخفی» علیه ایران است «که تنها بخش کوچکی از آن‌ها برملا شده‌اند». یوسی کوهن از تلاش ایران برای برپا کردن مقرهای نظامی در سوریه، لبنان و عراق نام برد و افزود: «آن‌ها به اشتباه فکر می‌کنند ما نمی‌توانیم در این کشورها به آنها دست یابیم».

اما کدام کشورها برای انجام حمله در خاک عراق به اسرائیل کمک کرده‌اند؟

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *