ایران اینترنشنال، نامزد جایزه «بهترین شبکه بین‌المللی سال»

انتشار در ایندیپندنت فارسی

یک انجمن غیردولتی شناخته‌شده در لندن «ایران اینترنشنال» را به عنوان نامزد مهم‌ترین جایزه سالیانه خود انتخاب کرده است.

«انجمن بین‌المللی رسانه‌های صوتی و تصویری» فهرست نامزدهای خود برای سال جاری را اعلام کرد و«ایران اینترنشنال» در کنار سی ان ان، الجزیره و الحره نامزد جایزه بهترین شبکه بین‌المللی سال شده است. «ایران اینترنشنال» مانند «سی ان ان» شبکه‌ای خصوصی است در حالی که دو شبکه عربی‌زبان الجزیره و الحره منابع مالی خود را به ترتیب از دولت‌های قطر و آمریکا دریافت می‌کنند.

انجمنی که این شبکه فارسی‌زبان را نامزد جایزه کرده غیرانتفاعی و غیردولتی است و در سال ۱۹۹۳ بنیان‌گذاری شد. رئيس کنونی هیات اجرایی آن عبدالله النجار، رئیس‌ شبکه «الجزیره» است و سایر اعضای این هیات از نمایندگان بی بی سی، بلومبرگ، فرانس مدیا موند (متعلق به دولت فرانسه)، آر تی و دویچه وله هستند.

«ایران اینترنشنال»‌ علاوه بر جایزه فوق نامزد جایزه‌ بهترین اثر تولیدی در رشته «فرهنگ و هنر»‌ هم شده است. برنامه‌ای که نامزد شده «بز عبدالمجید» نام دارد: مستندی راجع به بزهایی در مراکش که از درخت بالا می‌روند تا میوه آرگان بخورند. مستند داستان مردی است که می‌کوشد پای شکسته یکی از بزها را درمان کند.

دو برنامه دیگر مربوط به ایران نیز امسال نامزد شده‌اند. یکی برنامه «محذوفان پرواز پاریس-تهران» که رویا کریمی مجد برای رادیو فردا ساخته و در آن به حسن لاهوتی و داریوش فروهر می‌پردازد. دیگری پادکست شبکه الجزیره راجع به قائله ایران و آمریکا.

نگاهی به فهرست نامزدها نشان می‌دهد که برنامه‌های تلویزیونی متنوع از انواع شبکه‌های مختلف نامزد شده‌اند. از برنامه‌ای راجع به «عاشق کره‌ای در بغداد» در الجزیره تا «تانگوی سوری» در آرتی و «عشق در چین» ساخته شرکت خصوصی مدیا استاکید.

«ایران اینترنشنال» در ماه مه ۲۰۱۷ بنیانگذاری شد و در دو سال گذشته توانسته جای خود را در بازار پررقیب رسانه‌های تلویزیونی خارج از کشور باز کند. با گذشت این مدت می‌توان این شبکه را چیزی شبیه «سی ان انِ» ایرانی دید: شبکه‌ای ۲۴ ساعته با پوشش متداوم اخبار. از این منظر می‌توان گفت این شبکه خبری کم و بیش اولین از نوع خود در میان رسانه های فارسی زبان است.

برندگان جوایز «انجمن بین‌المللی رسانه‌های صوتی و تصویری» در شب ۶ نوامبر در ضیافتی در لندن اعلام می‌شوند. مجری برنامه نجرا چهیچ، خبرنگار شناخته‌شده شبکه «بلومبرگ» خواهد بود.

در هیات داوران امسال چهره‌هایی از شبکه‌های تلویزیونی شناخته‌شده حضور دارند همچون کلاوس برگمن که مدیر روابط بین‌المللی «دویچه وله» است. رزیتا لطفی، رئیس بی بی سی فارسی، نیز جزو هیات داوران است.

این پانزدهمین سال اهدا این جوایز است. «ایران اینترنشنال» به همراه شبکه‌هایی همچون الجزیره و بی بی سی عضو «انجمن بین‌المللی رسانه‌های صوتی و تصویری»‌ است اما امکان نامزد شدن برای شبکه‌های غیرعضو هم فراهم است.

پیش از این برنامه‌های رادیو فردا چند باری جوایز این انجمن را دریافت کرده‌اند. پیش از این، برنامه ساخته مسیح علینژاد در صدای آمریکا از وقایع پس از انتخابات ۱۳۸۸ در ایران، در سال ۲۰۱۳ این جایزه را دریافت کرد. فرشاد منافی، مجری برنامه طنز «پس‌فردا» در سال ۲۰۱۱ به عنوان «چهره رادیویی سال»‌ انتخاب شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *