اولین نتایج ایالت نیوهمپشر:‌ صدرنشینی برنی سندرز

انتشار در ایندیپندنت فارسی

اولین نتایج منتشرشده از انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت نیوهمپشر نشان می‌دهد برنی سندرز، سناتور سوسیالیست، در پیش است. سندرز به احتمال بسیار در این ایالت که همسایه ایالت خود او، ورمانت، است پیروز می‌شود.

طبق آرای موجود، جایگاه دوم فعلا متعلق به پیت بوتیگج است، شهردار جوان شهر کوچک ساوت بند که نشان داده یکی از جدی‌ترین رقبا است. او برای دوم شدن در نیوهمپشر باید با ایمی کلوبچار رقابت کند، سناتوری از ایالت مینه‌سوتا که همان تصویر آشنای منطقه معروف به «غرب میانه» یا میدوست را دارد: خودمانی و مستقل و رک. میدوستی‌ها در انتخابات نهایی نقش مهمی دارند و خانم کلوبچار سعی کرده بر این موضوع تاکید کند.

تا زمان  نوشتن این خطوط ۳۸ درصد نتایج منتشر شده‌اند و طبق آن‌ها سندرز با ۲۷.۵ درصد آرا در پیش است و سپس بوتیگج با ۲۳.۶ و کلوبچار با ۲۰ درصد قرار دارند. الیزابت وارن با ۹.۶ درصد در جایگاه چهارم قرار دارد. وارن هم مثل سندرز سناتوری از همین منطقه موسوم به «نیوانگلند» است و این نتیجه باید برای او باعث نگرانی شود. در جایگاه پنجم جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور، با تنها ۸.۷ درصد آرا قرار دارد؛ یک نتیجه بد دیگر.

نیوهمپشر اما پایان راه برای حداقل یکی از نامزدها است. اندرو یانگ، کسب و کارداری که تا چند ماه پیش کسی اسمش را هم نشنیده بود اما توانست یکی از جذاب‌ترین کارزارها را راه بیاندازد، اعلام کرد کنار می‌رود. آقای یانگ میلیون‌ها دلار خرج کارزار خود در ایالت آیوا کرده بود و پس از این‌که تنها موفق به کسب یک درصد آرا در آن ایالت شد انتظار برای کنار رفتنش آغاز شد. او موفق به جذب جوانان بسیاری به کارزار خود شده و حالا رقابت برای جذب آن‌ها آغاز می‌شود. تحلیل‌گران انتظار دارند خیلی از هواداران سابق یانگ جذب سندرزِ ۷۸ ساله اما جوان‌پسند شوند گرچه حتما تعداد دیگری نیز به سایر کارزارها می‌پیوندند.

پیروزی احتمالی سندرز در نیوهمپشر غافلگیرکننده نیست. خیلی از رای‌دهندگان نیوهمپشر در مرز ایالت سندرز، ورمانت، زندگی می‌کنند و با او آشنایی نزدیکی دارند. چهار سال پیش سندرز در این ایالت با حدود ۲۲ درصد اختلاف بر هیلاری کلینتون پیروز شد.

رای‌دهندگان نیوهمپشر اما به غافلگیر کردن معروفند. همین است که می‌بینیم چهره‌ای مثل سناتور کلوبچار ناگهان از جایگاه پنجم به یک قدمی جایگاه دوم رسیده. او بخصوص در مناظره روز جمعه خوب عمل کرد؛ واقعیتی که در این عملکرد مثبت که جانی تازه به کارزارش بخشیده نقش بازی کرد. از نکات منحصر به فرد انتخابات‌های مقدماتی در این ایالت این است که رای‌دهندگانی که به اسم هیچ یک از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات ثبت نام نکرده‌اند می‌توانند در انتخابات هر حزبی که خواستند رای بدهند. پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۴۰ درصد از رای‌دهندگان امروز همین رای‌دهندگان مستقل هستند که طبیعتا بیشتر به امثال کلوبچار و بوتیگج رای می‌دهند تا چهره‌های چپ‌گراتری مثل سندرز یا وارن.

آینده بایدن؟

با کنار رفتن یانگ، شمارش معکوس برای کنار رفتن نامزدها آغاز می‌شود. بایدن که در آیوا چهارم شد و حالا احتمالا در نیوهمپشر هم پنجم می‌شود اما قرار نیست به این زودی‌ها کنار برود. او حتی تا اعلام تمام نتایج هم صبر نکرده و از همین حالا عازم ایالت کلیدی کارولینای جنوبی شده است؛ ایالتی با جمعیت بسیار بیشتر و درصد بالایی از رای‌دهندگان سیاه‌پوست. بایدن به دلیل نزدیکی با اوباما امیدوار است رای بهتری نزد این گروه از جمعیت کسب کند. در مقابل نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رای‌دهندگان سیاه‌پوست هیچ اقبالی به بوتیگج ندارند.

بایدن اگر بتواند در کارولینای جنوبی خوب عمل کند شانس درخشش در ایالات بعدی همچون نوادا، کالیفرنیا و کارولینای شمالی را هم خواهد داشت؛ ترکیب جمعیتی این جوامع بیشتر شبیه کارولینای جنوبی است تا آیوا یا نیوهمپشر.

از دیگر نکات جالب نیوهمپشر این بود که شصت درصد از رای‌دهندگان گفتند به نامزدی رای داده‌اند که فکر می‌کنند بهترین شانس پیروزی بر ترامپ را دارد و نه نامزدی که بیشترین توافق نظر را با او دارند. بایدن همیشه خود را به عنوان فردی معرفی کرده که تجربه لازم برای شکست ترامپ را دارد؛ باید دید که می‌تواند مردم را هم در همین راستا قانع کند یا نه.

ایالت کلینتون

ایالت نیوهمپشر ۲۴ نماینده به کنگره سراسری حزب دموکرات که ماه ژوئیه در میلواکی برگزار می‌شود می‌فرستد. نامزد پیروزی نیاز به حداقل ۱۹۹۰ نماینده دارد در نتیجه این ایالت کوچک در تصویر کلی نقش چندانی ندارد.

در سال‌های پیشین بارها دیده‌ایم که پیروز نهایی در نیوهمپشر عملکرد خوبی نداشته. هیلاری کلینتون در انتخابات مقدماتی ۲۰۱۶ در این ایالت شکست خورد و همچنین جورج دبلیو بوش و باراک اوباما، دو رئیس‌جمهور قبلی کشور در انتخابات‌های مقدماتی حزب خودشان.

اما مهمترین انتخابات مقدماتی نیوهمپشر در سال‌های اخیر در سال ۱۹۹۲ برگزار شد. آن‌جا بود که بیل کلینتون که در آیوا با دریافت تنها ۲ درصد از آرا تا آستانه حذف رفته بود با عملکرد موفق در نیوهمپشر و دوم شدن موفق شد دوباره به کارزار برگردد. آن شب در نیوهمپشر، سناتور ایالت همسایه ماساچوست، پل سونگاس، اول شد اما کلینتون به رینگ برگشت تا نهایتا پیروز شود و آمریکا و جهان را عوض کند. کلینتون به این خاطر همیشه قدرددان ایالت کوچک نیوهمپشر بود و در سخنرانی‌هایش بارها این موضوع را مطرح کرد.

جدا از نتایج کلی دیدن ریز نتایج می‌تواند خبر از روندهای آینده بدهد. مثلا باید دید در مناطقی مثل شهر دورهام که دانشگاه نیوهمپشر در آن واقع شده رای‌دهندگان جوان تا چه درصدی به سندرز رای داده‌اند و تا چه درصدی به وارن.  سندرز و وارن هر دو چپ‌گرا هستند گرچه اولی سوسیالیست و مخالف سرمایه‌داری است و دومی خود را لیبرال و طرفدار نظام بازار آزاد می‌داند. چهره‌های مشهور چپ‌گرای کنگره همچون الکساندرا اوکاسیا کورتز، نماینده کنگره از نیویورک، قاطعانه از سندرز پشتیبانی کرده‌اند.

تحلیل‌گران در ضمن منتظرند ببینند وارن در بخش‌های جنوبی ایالت که پرجمعیت‌ترین بخش‌های آن هستند چطور عمل می‌کند. این بخشی است که خیلی از ساکنین آن از ایالت خانم وارن، ماساچوست، می‌آیند (معمولا به دنبال مالیات پایین‌تر در نیوهمپشر.) وارن اگر در میان این جمعیت نیز پیروز نشود باید پرونده کارزار خود را زودتر از آن‌چه فکرش را می‌کند ببندد. در نتاایجی که تاکنون منتشر شده‌اند سندرز در بیشتر مناطق جنوبی صدرنشین است — مثلا در ناشوآ، دومین شهر بزرگ ایالت که بخشی از حومه‌های بوستون، شهر اصلی ماساچوست، محسوب می‌شود، سندرز با ۲۸ درصد در پیش است و وارن با ۸.۸ درصد پنجم است. در سایر حوزه‌های جنوب نیز تا کنون وارن یا چهارم است یا پنجم.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *