ساسی: « نباید برای موسیقی مرز قائل شد»

انتشار در ایندیپندنت فارسی

از میان هفت ستاره موسیقی پاپ ایرانی که در جشن زمستانی طنطورا (۵ و ۶ مارس) در عربستان سعودی برنامه اجرا کردند، ساسی با همه متفاوت بود: جوان‌تر از همه با ۳۱ سال سن و تنها خواننده حاضر در طنطورا که با گذرنامه ایرانی به عربستان سعودی آمده بود. این جوان متولد اهواز، پس از چند سال اجرای ترانه‌های زیرزمینی در ایران، بالاخره کشور را ترک کرد و نه تنها به کار خود به قوت پیش ادامه داده که به موفقیت‌های بیشتری هم رسیده است. او با این سن جوان از تاثیرگذارترین خواننده‌های امروز ایران است؛ تقریبا باورنکردنی است که بیش از ۱۰ سال پیش، یعنی وقتی هنوز بیست سالش نشده بود، دیدارش با مهدی کروبی، نامزد وقت ریاست‌جمهوری، به قدری تاثیرگذار بود که چهره‌ای مثل احمد زیدآبادی بگوید به همین دلیل به کروبی رای می‌دهد. در روزهای اخیر نیز نشان داده که با ترانه‌هایی مثل «جنتلمن» می‌تواند کل کشور را به نوعی به حرکت دربیاورد که برای هر چهره عمومی رشک‌برانگیز است.

در حاشیه کنسرت طنطورا، پای صحبت ساسی نشستیم. اول از همه صحبت کلیپ جنجالی اخیرش با نام «دکتر» شد که هم‌زمان با شیوع مرگبار ویروس کرونا در ایران پخش شده است. ساسی گفت: «فکر می‌کنم شکر خدا استقبال‌ها خوب بوده و ما راضی هستیم. امیدواریم مردم هم راضی باشند.»

وقتی از منابع الهام دادنش پرسیدیم توضیح داد که هدف اصلی‌اش شاد کردن خوانندگان است. ساسی می‌گوید: «من آهنگ‌هایی می‌سازم که بیشتر مفرح هستند و سعی می‌کنم هر کاری می‌کنم مخاطب را بیشتر بخندانم. یعنی کاری کنم که در آن ۳ دقیقه مجبور باشند بخندند وحال کنند.»

در مورد سفر به عربستان می‌گوید که در اینستاگرام به هوادارانش خبر داده و منتظر واکنش آن‌ها است. ساسی، که دیگر لقب «مانکن» رابرای خود ندارد می‌گوید: «در اینستاگرام هم هر نوع سلیقه‌ای هست. یک سری موافقند و مثل من می‌گویند موسیقی بدون مرز است. یک سری هم با لحن تند می‌تازند. نظر خود من اما خیلی مثبت است. به نظر من همین عبارت «موسیقی بدون مرز» کل این منظور را می‌رساند. یعنی مرزی برای موسیقی نباید قائل شد.»

ساسی تایید می‌کند که: «هیجان‌زده بودم بیایم ببینم این‌جا چطوری است. این چند روز هم که خیلی به ما خوش گذشته.»

در مورد مخالفین سفرش به عربستان سعودی که صحبت می‌کنیم می‌گوید: «اگر کسی طرفدار من است باید به نظرم احترام بگذارد» و آن نظر همان باور به «موسیقی بدون مرز» است.

لاجرم صحبت‌مان به آهنگ «جنتلمن» و موفقیت خیره‌کننده‌اش هم می‌کشد. می‌گوید: «نمی‌توانم توضیح بدهم که چه حس خوبی دارد وقتی می‌نشینیم و کاری را درست می‌کنیم و اینقدر دیده می‌شود و ازش استقبال می‌شود.»

اما این موفقیت دشواری‌هایی نیز به همراه آورده. ساسی می‌گوید: «کار مرا سخت کرد. بعد از آن باید چیزی بیرون می‌دادم که خواسته‌ها را برآورده کند.»

وقتی از او می‌خواهیم در مورد منابع الهام این آهنگ توضیح دهد می‌گوید از هر ۱۰۰ ترانه‌اش ۹۰ مورد غمگین هستند اما همان ترانه‌های رقصی معروف شده‌اند. ساسی می‌گوید: «این آهنگ‌های ۶ و۸ را نمی‌توانم توضیح بدهم. فقط با خودم می‌گویم ساسان باید کاری بکنه که آهنگ به اصطلاح بترکونه! برای همین بیشترین کاری که می‌کنم، وقت گذاشتن روی ریتم آهنگ‌ها است، که جوری رقصی بسازیم. برای آهنگ‌هایی مثل «جنتلمن» یا «دکتر» الهامی از جایی نرسیده و هدفش فقط خوشحال کردن دیگران است.»

مثل بقیه، با او هم صحبت از این می‌شود که آیا دوست دارد روزی کنسرتی مثل طنطورا در ایران برگزار شود. ساسی با خنده می‌گوید: «امیدوارم! اول بگذارند خودمان برویم.»

در مورد روزهای سخت کرونا و عید نوروز در ایران می‌گوید مردم بهتر است در خانه بنشینند با این‌که «عید قشنگی‌اش به بیرون رفتن ومهمونی است.»

او اما امیدوار است تلاشش برای شاد کردن مردم در این روزهای سخت موثر باشد. می‌گوید: «کار من شاد کردن است.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *