«نیویورک در بحران»؛ کِشتی خالی و سردخانه‌های پُر

انتشار در ایندیپندنت فارسی

اگر ایالت نیویورک یک کشور بود در فهرست بیشترین ابتلا به ویروس کرونا در جایگاه سوم یا چهارم جهان قرار می‌گرفت.

آخرین ارقام مربوط به این ایالت نشان می‌دهند که بیش از ۱۰۲۸۶۳ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و ۲۹۳۵ نفر بر اثر این ویروس جان سپرده‌اند. اندرو کوئومو، فرماندار نیویورک، ضمن اعلام این آمار گفت: «نیویورک در بحران است.»

این ایالت هم در زمینه موارد ابتلا و هم در زمینه تعداد کشته‌شدگان در سطح کشور اول است. پس از آن ایالت همسایه نیوجرسی با بیش از ۲۵ هزار مورد ابتلا و ۵۳۹ مورد مرگ قرار دارد. تنها در شهر نیویورک حداقل ۵۰ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

از آخرین اقدامات فرماندار نیویورک برای برخورد با این اوضاع امضای فرمانی اجرایی است که به گارد ملی این ایالت اجازه می‌دهد هر جا لازم بود دستگاه‌های تنفسی  و پوشش‌های حفاظتی را از بیمارستان‌ها بگیرد و به هر جا که مورد نیاز است برساند.

بحران در نیویورک به جایی رسیده که سردخانه‌ها دارند پر می‌شوند و این ایالت دارد با کمبود کیسه مخصوص حمل جسد روبرو می‌شود. شهرداری نیویورک ۴۵ سردخانه سیار برپا کرده است و به مراکز جسدسوزی محلی اجازه داده شده بی‌وقفه کار کنند.

از اخبار دلگرم‌کننده امروز کوئومو این بود که «در عرض چند روز» بیست هزار نفر از متخصصین عرصه خدمات درمانی داوطلب آمدن به نیویورک شده‌اند. آقای فرماندار وعده داد که وقتی اوضاع نیویورک بهتر شد دستاوردهای این ایالات (هم در زمینه تجهیزات و هم در زمینه نیروی انسانی) به سایر نقاط کشور فرستاده خواهند شد.

کشتی‌ خالی

در حالی که سرد خانه‌ها پر شده‌اند اما کشتی نظامی «کامفورت» که چند روز پیش با کبکبه و دبدبه بسیار به ساحل نیویورک آمد هنوز عموما خالی است و تنها ۲۰ بیمار در آن هستند.

این بدان علت است که طبق مقررات پیچیده نظامی، تنها بیمارانی اجازه ورود به این کشتی را دارند که تست کرونای منفی داده باشند. گزارش‌های روزنامه «نیویورک تایمز» در این مورد شاید باعث فشار بر دولت و ارتش شوند تا با تغییر این مقررات اجازه ورود بیماران کرونایی به این کشتی را فراهم کند.

وزارت دفاع آمریکا امروز صبح اعلام کرد سه بیمارستان موقتی که در سه شهر دالاس، نیواورلئان و نیویورک برپا شده‌اند اجازه درمان بیماران کرونایی را خواهند داشت (این سه بیمارستان قبلا چنین امکانی نداشتند).

کشتی کامفورت ۱۰۰۰ تختخواب و ۱۲۰۰ نفر خدمه دارد و در حال حاضر عموما بی‌استفاده مانده است. کشتی نظامی دیگری به نام «مرسی» در بندر لس آنجلس است و آن نیز با محدودیت‌های مشابهی روبرو است و فعلا تنها ۱۵ بیمار دارد.

مایکل داولینگ، ‌رئیس نورت‌‌ول هلت، که بزرگ‌ترین سامانه بیمارستان‌های نیویورک است، در مورد کشتی کامفورت گفت: «اگر صریح بگویم، ماجرا مثل شوخی است… ما این‌جا در بحرانیم، در صحنه نبردیم.»

مقررات اکید نیرو دریایی به این معنی است که نه تنها کرونایی‌ها بلکه برخی بیماران دیگر نیز اجازه ورود ندارند (فهرست رسمی به ۴۹ مورد بیماری که مبتلایان به آن اجازه ورود ندارند اشاره می‌کند). در ضمن آمبولانس‌ها نمی‌توانند مستقیما به این کشتی بیایند و باید اول بیماران را به بیمارستان‌های شهر ببرند که فی‌الحال در آستانه اشباع شدن هستند.

مشکلات بیمارستانی شهر عموما در زمینه کرونایی‌ها است. با توجه به سیاست وسیع قرنطینه بسیاری از مصدومیت‌های معمول نیویورک در این روزها کاهش یافته‌اند: از تصادف‌های رانندگی تا تیراندازی یا حوادث ساختمانی.

ماسک: آری یا نه؟

اریک گارستی، شهردار لس آنجلس، روز چهارشنبه از میلیون‌ها شهروند این شهر خواست هر وقت بیرون از خانه هستند ماسک به صورت بزنند. این ورود یک مقام مهم به بحث مهمی است که ماه‌ها است در آمریکا در جریان بوده: مردم عادی باید ماسک بزنند یا نه؟

مقامات ارشد پزشکی در آمریکا قبلا گفته بودند ماسک فایده چندانی برای جلوگیری از نشر ویروس ندارد و از مردم خواسته بودند از خرید ماسک خودداری کنند تا نظام خدمات درمانی در این زمینه دچار کمبود نشود.

شهردار لس آنجلس اما گفت مردم بهتر است ماسک بزنند گرچه تاکید کرد که مردم عادی از ماسک‌های جراحی و ان-۹۵ استفاده نکنند.

بحران بیکاری

نرخ بیکاری در آمریکا در میان بحران به سرعت در حال افزایش است و به ۴.۴ درصد رسیده است. پیش‌بینی می‌شود این  مقدار به سرعت چندین برابر شود. میلیون‌ها شهروند آمریکا در چند هفته اخیر تقاضای دریافت بیمه بیکاری کرده‌اند.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که اکثریت مردم آمریکا باور ندارند که تا پیش از روز یک ژوئن (حدود دو ماه دیگر) به زندگی عادی خود باز خواهد گذاشت.

در نظرسنجی اخیر ایپسوس/ای بی سی می‌بینیم که بیش از نود درصد مردم آمریکا می‌گویند زندگی عادی‌شان دچار اختلال شده. چهل و چهار درصد باور دارند تا یک ژوئن به زندگی عادی باز خواهند گشت. از این میان ۱۳ درصد باور دارند این اتفاق تا اول ماه مه (کمتر از یک ماه دیگر) می‌افتد. مجموعا ۸۴ درصد باور دارند تا پیش از پایان تابستان به زندگی عادی بازمی‌گردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *