یهودستیزی در کتاب‌های درسی‌ دبستان‌های حزب‌الله لبنان

انتشار در ایران‌وایر

از کتاب درسی کلاس ششم یا همان اول راهنمایی خود چه به خاطر می‌آورید؟ ماجرای‌ تشکیل حکومت «ماد» در کتاب تاریخ‌ یا درس «لزوم همکاری در خانواده» در کتاب تعلیمات اجتماعی؟

برای کودکانی که در مدرسه‌های تحت اداره «حزب‌الله» لبنان درس می‌خوانند، این پاسخ می‌تواند یک چیز باشد؛ نفرت از یهودیان.

سازمان غیردولتی «اتحادیه ضدافترا» که بیش از ۱۰۶ سال است در امریکا در زمینه مقابله با یهودستیزی و نفرت‌پراکنی علیه هر قوم و مذهبی مبارزه می‌کند، به تازگی گزارشی منتشر کرده است که موارد متعددی از تبلیغ یهودستیزی در مدرسه‌های مقطع ابتدایی حزب‌الله را نشان می‌دهد. عنوان این گزارش، «تدریس یهودستیزی و تروریسم در مدارس حزب‌الله» است.

بخش «مسایل بین‌المللی» این سازمان که این گزارش را تهیه کرده است، در کشورهای مختلف فعالیت دارد و در مورد یهودستیزی و سایر انواع نفرت تحقیق و فعالیت می‌کند. این بخش در اسراییل هم دفتر دارد و خودش را این گونه معرفی کرده است: «مشوق انسجام اجتماعی در اسرائیل به منظور تقویت ماهیت یهودی و دموکراتیک دولت و مخالفت با تلاش برای سلب مشروعیت از آن.»

این گزارش نشان می‌دهد که سلسله مدارس حزب‌الله که حدود ۱۰۰ هزار کودک در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند، هم نفرت علیه یهودیان را پخش و هم از سنین پایین، کودکان را تشویق به فعالیت‌های تروریستی می‌کنند. تمرکز این گزارش بر مدارس حزب‌الله است و نه سایر مدارس مثلا مدارس «جنبش امل» (که این گزارش، رهبر آن، «نبیه بری» را به «یهودستیزی افراطی» متهم می‌کند) یا مدارس عمومی لبنان و یا مدارس «مَبَرات» که توسط آیت‌الله «محمد فضل‌الله»، از پدران معنوی حزب‌الله بنیان ‌گذاشته شده‌اند.

گزارش اتحادیه ضدافترا سه بخش دارد؛ در بخش اول، به سلسه مدارس مختلفی که با حزب‌الله و رهبری آن مرتبط هستند، اشاره شده است. در بخش دوم، موارد مربوط به یهودستیزی و پشتیبانی از تروریسم در مفاد درسی مورد استفاده این مدارس افشا شده‌اند. در بخش سوم و آخر نیز پیشنهادهایی در زمینه سیاست‌گذاری، به دولت امریکا داده شده است. پیشنهاد مشخص اتحادیه ضدافترا، استفاده از ابزار تحریم علیه این نهادهای آموزشی حزب‌اللهی است.

مدارس متعدد

ضعف تاریخی دولت مرکزی در لبنان باعث شده است تعداد نامعمولی از کودکان در این کشور در مدارس خصوصی درس بخوانند که مفاد درسی‌ آن‌ها لزوما تحت کنترل وزارت آموزش و پرورش نیست.
براساس این گزارش، تنها ۳۰ درصد از کودکان در لبنان در مدارس دولتی درس می‌خوانند. ضمن این که گزارش می‌گوید دولت کنونی «حسان دیاب» در لبنان بیش از تمام دولت‌های پیشین، تحت سلطه حزب‌الله است.

مدارس حزب‌الله نیز در این گزارش به چند دسته طبقه‌بندی شده‌اند؛ «مدارس مصطفی» که به کودکان کادرهای بالای حزب‌الله و یا خانواده شیعیان ثروتمند لبنان اختصاص دارند، «مدارس مهدی» که بیشتر برای کودکان اعضای معمولی‌تر حزب‌الله و طبقه متوسط شیعه هستند و «مدارس امداد» که نام‌شان را از «کمیته امداد امام خمینی» ‌گرفته‌اند و به کودکان خانواده‌های فقیرتر آموزش می‌دهند.
این گزارش در ضمن به «مجتمع‌آموزشیِ مرتضی» در شهر «بعلبک» لبنان، واحد «بسیج آموزشی» حزب‌الله و «سازمان پیشاهنگی مهدی» که بخشی از جنبش جهانی پیش‌آهنگی است هم اشاره می‌کند.

یهودستیزی

در یهودستیزی حزب‌الله لبنان شکی نیست و موارد بروز این مسلک ضدانسانی در جای جای گفته‌های رهبران آن به چشم می‌خورد. گرچه برخی مدافعان حزب‌الله گاه مدعی می‌شوند که این سازمان ضدصهیونیست است اما ضدیهودی نیست.
این گفته «حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله لبنان که در گزارش اتحادیه ضدافترا نقل شده است، تکلیف را روشن می‌کند: «اگر کل جهان را بگردید، فردی را که از یهودی ترسوتر، حقیرتر، ضعیف‌تر و زبون‌تر در روح و ذهن و ایدئولوژی و مذهب باشد، پیدا نمی‌کنید. و من اسرائیلی را نمی‌گویم، یهودی را می‌گویم.»

در این گزارش، از حزب‌الله به عنوان سازمانی نام برده شده است که منافع جمهوری اسلامی ایران را پیش می‌برد و به اعمال تروریستی از بیروت تا باکو، بانکوک، برلین، بوینس‌آیرس و بلغارستان دست زده است.
در این‌جا به طور مشخص به حملات حزب‌الله به نهادهای یهودی در آرژانتین اشاره شده است؛ به ویژه حمله سال ۱۹۹۴ که در آن ۸۵ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند تا «بدترین تک‌حمله تروریستی علیه یک نهاد اجتماعی یهودی» رخ دهد.

تمرکز اصلی گزارش اما بر دو کتاب درسی است که انتشاراتی «نسل مصطفی» در سطح دبستان منتشر کرده است؛ یکی با عنوان «اسلام پیغام ما است»‌ و دیگری با عنوان «ما و تاریخ». هر دو کتاب متعلق به مقطع ششم ابتدایی هستند.

تاسف‌بار این‌جا است که این کتاب‌ها یهودستیزی را نه فقط درباره یهودیان معاصر و یا مردم اسرائیل که در مورد تاریخ دوران باستان نیز به کار می‌برند.

در کتاب ما و تاریخ که به تاریخ باستان پرداخته است، نمونه‌هایی از این‌را می‌بینیم. هنگام اشاره به مردمی که از قدیم در حوزه شرق دریای مدیترانه زندگی می‌کردند، اشاره‌ای به یهودیان نشده است تا جایی که به عروج مسیحیت در امپراتوری روم می‌رسیم. این‌جا است که از مسیحیت به عنوان آیینی نام برده می‌شود که به خاطر ضعف اخلاقی دیانت یهودی به میان آمده است.

 در این کتاب می‌خوانیم یهودیت به پیروانش می‌آموزد که آن‌ها «اربابان جهان» و «امپراتوران عالم» هستند: «همین است که باعث شده اینان منفور و مطرود باشند و شاید همین شده که باعث شده است مردم از آن‌ها اجتناب کنند؛ بی‌عدالتی‌شان، خودخواهی‌شان، حریص بودن‌شان و انحصارگرایی‌شان.»

در ادامه آمده که یهودیت زمانی آیینی الهی بوده است: «]اما یهودیان بعدها[ تورات را منحرف و متونی اضافه کردند که تصویر پیامبران را مخدوش کرد و یهودیان را مردمان منتخب خدا قرار داد و بقیه بشریت را بردگان و خادمان آن‌ها.»

نویسنده سپس با تکرار یکی از باورهای سنتی یهودستیزی اروپایی، نوشته است: «یهودیان با دسیسه علیه جان عیسی مسیح، حاکم روم، “پونتیوس پیلاطسِ نبطی” را واداشتند او را به صلیب بکشد.»

در بخش تمرین‌های این فصل، یکی از سوال‌هایی که از دانش‌آموزان پرسیده شده، این است: «یهودیان چه‌گونه قصد جان عیسیِ پیامبر را کردند؟»

در کتاب دیگر که قرار است درس مذهب بدهد، هیچ یک از موارد مثبت اشاره به یهودیت در تاریخ اسلام و هم‌زیستی یهودیان و مسلمانان نیامده و در عوض تاکید تنها بر «غزوه خندق» در صدر اسلام شده است؛ همان نبرد مشهور پیامبر اسلام با بعضی قبایل یهودی مقیم مدینه.

بدتر آن‌که در یکی از بخش‌های این کتاب، بلافاصله بعد از شرح غائله‌های ۱۴۰۰ سال پیش مدینه، به زمان حال می‌آییم و پسری را می‌بینیم که با پدربزرگش برنامه‌ای تلویزیونی در مورد «جنایات صهیونیست‌ها در فلسطین» تماشا می‌کنند. این جا است که: «پدربزرگ دست‌هایش را بالا برد و از خداوند متعال خواست مسلمانان را از شر اینان خلاص کند؛ همان‌طور که مسلمان را در زمان پیامبر از شرشان خلاص کرد.»
این‌گونه است که یهودیان زمان مدینه با صهیونیست‌های قرن بیست و یکم یکی دانسته می‌شوند!
در آخر این داستان، پسر جوان می‌گوید: «سپاس از خداوند که پیامبر را از شر یهودیان مدینه خلاص کرد.»
پدربزرگ هم پاسخ می‌دهد: «و انشاالله خدای متعال، امت اسلامی را با جهاد مقاومت‌کنندگانِ مجاهد، از شر آن‌ها خلاص کند.»

از نفرت تا تررویسم

به غیر از موارد یهودستیزی در این دو کتاب درسی، به موارد دیگری در ارتباط با سایر مدارس حزب‌الله اشاره شده است؛ مثلا سخنان حسن نصرالله هنگام حضورش در یکی از مدارس مهدی در سال ۲۰۰۲ که گفته بود دولت اسرائیل خوب است یهودیان را یک‌جا جمع کند: «تا شما مجبور نباشید تمام دنیا را دنبال‌شان بگردید. چرا که یک‌جا جمع خواهند شد و نبرد، قاطعانه و سرنوشت‌ساز خواهد بود.»

نصرالله در همین سخنرانی مدعی شده بود: «کشتار زنان و کودکان در قلب نظریات کتاب تلمود است.»
او این‌گونه به یکی از مقدس‌ترین متون یهودیان توهین کرده بود.

جای تعجب نیست که در متون منتشرشده توسط واحد بسیج آموزشی حزب‌الله، از سخنان «روح‌الله خمینی» نیز آمده است که از بهاییان به عنوان «عوامل یهود»‌ و «دشمنان اسلام» یاد کرده بود.
در مجله‌هایی که حزب‌الله برای نوجوانان آماده می‌کند هم شاهد انتشار ادعاهای بی بنیادی نظیر این که اسرائیل عامل قدرت «القاعده» و «داعش» است، هستیم و قرار گرفتن عکس سوزاندن «ستاره داوود»، نماد مقدس یهودیان روی جلد این مجلات، یکی دیگر از نمادهای یهودی ستیزی است.

اما اتحادیه ضدافترا تاکید دارد که قضیه فقط نفرت‌پراکنی نیست و این مدارس ارتباط با فعالیت‌های تروریستی دارند. دعوت به فرهنگ «شهادت» در میان کودکان و رژه‌های نظامی از سنین پایین، از مواردی هستند که در این بخش به آن‌ها اشاره شده است.

از چند ماه پیش از کلاس هفتمی‌ها در امتحانات، در مورد شخصیت «قاسم سلیمانی»، فرمانده کشته شده نیروی «قدس»، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سوال شده و مورد تکریم قرار گرفته است. اسف‌بارتر از همه اما پوستری است که در آن از تصویر معروف داروینی تحول میمون به انسان بهره‌ گرفته شده است؛ این‌بار اما کودکی را می‌بینیم که از مدرسه به جنگ‌جو شدن می‌رسد و در نهایت در تابوتی با آرم حزب‌الله لبنان قرار می‌گیرد.

پیشنهاد:‌ تحریم

حزب‌الله از سال ۱۹۹۷ در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه امریکا قرار داشته است. گزارش اتحادیه ضدافترا اشاره می‌کند که هر شش کشور عرب حوزه خلیج فارس، هم این گروه و هم رهبران آن‌را به طور فردی مورد تحریم قرار داده‌اند. در ضمن، بخش‌های مشخص حزب‌الله مثل «گروه مهندسی جهاد البنا»، شاخه لبنان «کمیته امداد» و تلویزیون «المنار» نیز تحریم شده‌اند.

تقاضای اتحادیه ضدافترا این است که رابطه نهادهای آموزشی با حزب‌الله مورد تحقیق قرار بگیرد و در صورت تایید، این نهادها به طور مشخص تحریم شوند؛ به ویژه که نهادهای فوق، گستره فعالیت وسیعی در لبنان دارند و حتی با دانشگاه امریکایی بیروت هم دارای ارتباطاتی هستند.

این دانشگاه سه سال پیش مجبور به پرداخت جریمه‌ای ۷۰۰ هزار دلاری شد. این جریمه در پی این شکایت تعیین شده بود که چرا به روزنامه‌نگاران تلویزیون المنار و رادیو «النور» حزب‌الله آموزش و به جهاد البنا امکان داده است از میان دانشجویان یارگیری کند.

این گزارش حالا خواهان آن است که از «قانون پیش‌گیری از تامین مالی بین‌المللی حزب‌الله» که در پاییز ۲۰۱۷ در کنگره امریکا تصویب شد، استفاده شود تا ارتباطات نهادهای آموزشی حزب‌الله محدود شوند.

این قانون در ضمن به دستگاه دیپلماسی امریکا این امکان را می‌دهد تا برای تروریستی اعلام شدن حزب‌الله در سراسر جهان لابی کند. همین است که در همین چند وقت اخیر، آلمان، بریتانیا، آرژانتین، پاراگوئه، کلمبیا، هندوراس و کوزوو دست به این اقدام علیه حزب‌الله زده‌اند.

اتحادیه ضدافترا بر دفاع خود از آزادی بیان تاکید دارد و می‌گوید معمولا می‌کوشد از طریق لابی و فشار، مواد یهودستیزانه کتاب‌های درسی تغییر پیدا کنند. اما در مورد حزب‌الله قضیه متفاوت است چون رابطه مستقیمی بین یهودستیزی و تروریسم آن وجود دارد.

این سازمان در نهایت از دولت‌های جهان می‌خواهد ضمن حرکت علیه نهادهای آموزشی حزب‌الله، با احتیاط عمل کنند تا تاثیر انسانی بر مردم لبنان به حداقل برسد.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *