جدال در پنسیلوانیا: بایدن و ترامپ در ایالت کلیدی

انتشار در ایندیپندنت فارسی

شنبه و یکشنبه در آمریکا هم مثل بیشتر کشورهای دنیا تعطیلی آخرهفته است، اما این آخرهفته از شلوغ‌ترین‌های چند سال اخیر است. دونالد ترامپ،‌ رئیس‌ جمهوری آمریکا، و جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، دو روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری تمام تلاش خود را می‌کنند تا آرا را در ایالت‌های کلیدی جذب کنند.

رویکرد آن‌ها نشان می‌دهد که ایالت پنسیلوانیا (که ما قبلا آن ‌را در فهرست ۹ ایالت کلیدی خود قرار داده بودیم) شاید کلیدی‌ترین ایالت امسال باشد. هم ترامپ و هم بایدن در سه روز آخر نبرد، به نقاط مختلف این ایالت سر می‌زنند تا رای آن‌ را از آنِ خود کنند.

ترامپ از ساعت یک و نیم بعدازظهر امروز (شنبه) شروع می‌کند و در کانتیِ «باکز»، در شمال شهر پرجمعیت فیلادلفیا برای جمعی از هواداران خود صحبت می‌کند. او سپس ساعت چهار بعدازظهر در فرودگاه‌ شهر ردینگ، و ساعت هفت بعدازظهر در فرودگاه شهر باتلر (واقع در شمال دیگر شهر بزرگ ایالت، پیتزبورگ) گردهمایی انتخاباتی برگزار می‌کند. پنسیوانیا آن قدر مهم است که ترامپ فردا و پس فردا (یکشنبه و دوشنبه) نیز به این ایالت بازخواهد گشت.

بایدن شنبه را در ایالت میشیگان آغاز می‌کند، جایی که زمانی از مراکز قدرت دموکرات‌ها بود، اما هیلاری کلینتون چهار سال پیش در آن شکست خورد تا بهای بی‌توجهی خود را پرداخته باشد. دموکرات‌ها امسال نمی‌خواهند چنین اشتباهی کنند و همین است که بایدن برای اولین بار یک مهمان ویژه با خود خواهد داشت: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق. بایدن فردا در فیلادلفیا سخنرانی می‌کند و روز چهارشنبه همراه با جیل بایدن، همسرش، و کامالا هریس،  شریک انتخاباتی‌اش (و همسر او) به سراسر ایالت پنسیلوانیا سفر خواهند کرد.

ترامپ چهار سال پیش با کمتر از یک درصد اختلاف (یعنی حدود ۴۴ هزار رای) موفق به پیروزی در پنسیلوانیا شد. آقای بایدن متولد شهر اسکرانتون در این ایالت است و می‌داند که برای رئیس‌ جمهوری شدن، به پیروزی در آن نیازمند است. ۲۰ رای این ایالت در مجمع برگزینندگان (کالج انتخاباتی) می‌تواند سرنوشت‌ساز شود.

تری مادونا، استاد دانشگاه و مدیر «مرکز سیاست و امور عمومی» در کالج فرانکلین و مارشال در شهر لنکسترِ پنسیلوانیا، در گفت‌وگو با روزنامه «یو اس ای تودی» می‌گوید: «ما با اختلاف بسیار از بقیه، بیش از هر ایالتی مورد بازدید نامزدها و نمایندگان‌شان قرار گرفتیم. آن‌ها به ایالت‌هایی می‌روند که احتمالا تکلیف انتخابات را روشن خواهند کرد.»

معدنچی‌های طرفدار ترامپ؟

کارگران معدن در قرن بیستم از بنیان‌های اصلی پایگاه‌های احزاب چپ بودند؛ از حزب کمونیست فرانسه تا احزاب کارگر و کمونیست در بریتانیا (که معدنچی‌های مناطقی مثل جنوب ولز را با خود داشتند.) در آمریکا هم این کارگران معمولا گرایش به چپ داشتند و حتی زمانی به حزب کمونیست این کشور نزدیک بودند. اما در سراسر جهان غرب، زوال معدن و سوخت‌های فسیلی و تاکید چپ بر لزوم مقابله با تغییرات اقلیمی و حفظ محیط زیست از طریق کاهش اتکا بر این سوخت‌ها، باعث شده است که بسیاری از این کارگران به احزاب راست روی آورند. رای این معدنچی‌های سابق است که باعث شده تا در قرن بیست و یکم، ایالتی مثل ویرجینیای غربی یک بار هم به دموکرات‌ها رای ندهد و چهار سال پیش قریب ۶۸ درصد مردمش به ترامپ رای دادند.

در پنسیلوانیا نیز گروهی از رای‌دهندگان مشابه وجود دارند و جمهوری‌خواهان روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آقای ترامپ با پیام کمک به صنعت سوخت‌های فسیلی و تولید انرژی در این ایالت، در پی اغوای این رای دهندگان است. همین است که مدتی پیش (در روز ۲۰ اکتبر) در یکی از گردهمایی‌های خود در شهر ایری مدعی شد که بایدن «انرژی پنسیلوانیا را از بین می‌برد» و صنعت معدن را «به کلی نابود می‌کند.»

ترامپ دیروز (جمعه) به خبرنگاران گفت:‌ «به نظر ما در پنسیلوانیا اوضاع خیلی خوبی داریم. اگر پنسیلوانیا حفاری فرکینگ نمی‌کرد، اصلا پنسیلوانیایی وجود نمی‌داشت. باور کنید!»

اشاره او به استفاده از شیوه «فرکینگ» برای حفر چاه نفت است که طرفداران محیط زیست مخالف‌ آن هستند. آقای بایدن تاکید کرده است که نمی‌خواهد «فرکینگ» را ممنوع کند، اما اجازه انجام آن روی زمین‌های متعلق به دولت فدرال را نمی‌دهد. او در ضمن خواهان پایان یارانه‌های فدرال برای تولید نفت و تشویق توسعه انرژی تجدیدپذیر است. در طرح پیشنهادی بایدن در ده سال آینده دو تریلیون دلار سرمایه‌گذاری روی این انرژی‌ها انجام می‌شود و دولت فدرال به جای وسایل نقلیه بنزینی از وسایل نقلیه برقی استفاده خواهد کرد.

فرکینگ شاید برای بسیاری از مردم آمریکا موضوعی تعیین‌کننده نباشد، اما در مناطقی مثل جنوب غربی پنسیلوانیا قطعا مهم است. ترامپ حتی در مناظره‌های انتخاباتی هم به این موضوع اشاره کرده است. او در مناظره ۲۲ اکتبر با اشاره به بایدن گفت: «او صنعت نفت را نابود خواهد کرد. این یادتان خواهد ماند، تگزاس؟ یادتان خواهند ماند، پنسیلوانیا؟ اوکلاهما؟»

بایدن می‌گوید به عنوان کسی که متولد این ایالت است و در ایالت همسایه آن، دلاوِر، زندگی می‌کند، امیدوار به پیروزی در این ایالت کلیدی است.

او دوشنبه هفته گذشته در صحبت با خبرنگاران در شهر چستر این ایالت گفت: «به لطف خداوند و نیت خیر همسایگان در پنسیلوانیا پیروز خواهم شد. این مسئله برای من هم از نظر شخصی و هم از نظر سیاسی خیلی مهم است.»

تقریبا تمام نظرسنجی‌ها خبر از پیشتازی بایدن در این ایالت می‌دهند. در نظرسنجی امروز (شنبه) «مورنینگ کال»، بایدن ۴۹ به ۴۴ درصد از ترامپ پیش است. در آخرین نظرسنجی کالج فرانکلین و مارشال که روز پنجشنبه منتشر شد، بایدن ۵۰ به ۴۴ درصد پیش است. در متوسطی که تارنمای «ریل کلیر پالیتیکز» از آخرین نظرسنجی‌ها تهیه می‌کند، بایدن ۳.۷ درصد پیش است. تنها یکی از نظرسنجی‌های روزهای اخیر ترامپ را ۲ درصد پیش‌تر از رقیب خود می‌داند (۴۸ به ۴۶)، و آن از شرکت «اینسایدر ادونتیج» در آتلانتا است که جزو شرکت‌های مطرح نیست. در نظرسنجی شرکت «ترافالگار» در همین شهر (که قبلا درباره آن و نزدیکی‌اش به جمهوری‌خواهان نوشتیم) نیز ترامپ و بایدن ۴۸ به ۴۸ برابر هستند.

پروفسور مادونا اوضاع را این گونه خلاصه می‌کند:‌ «در حال حاضر اقبال پیروزی بایدن قطعا بیشتر است. اما امکان این ‌که ترامپ هم از دنبال بیاید و پیروز شود،‌ هست.»

نبرد مناطق

شاید تعیین‌کننده‌ترین عامل تعیین کننده، میزان مشارکت مردم در مناطق مختلف ایالت باشد. طرفداران ترامپ بیشتر در مناطق صنعتی ایالت در جنوب غرب و شمال شرق آن هستند، اما در مرکز ایالت هم برخی کانتی‌های به‌سنت جمهوری‌خواه یافت می‌شوند. در کل ایالت، رای‌دهندگان سفیدپوست مناطق کارگری که تحصیلات زیر دیپلم دارند، از مهم‌ترین پایگاه‌های آرای ترامپ هستند که چهار سال پیش، نقشی کلیدی در پیروزی‌اش داشتند. بایدن بر خلاف هیلاری کلینتون سخت کوشیده است که در این مناطق کارگری پیروز شود. او تاکید کرده است  که از نظر او این انتخابات در واقع جدالی است بین «اسکرانتون و خیابان پارک»، یعنی آن شهر کارگری که بایدن در آن به دنیا آمده و ۱۲ سال اول عمرش را آن‌جا گذرانده است، و خیابان پارک در نیویورک، یکی از ثروتمندنشین‌ترین مناطق آمریکا که دونالد ترامپ در آن بزرگ شده است. بایدن در ضمن طبیعتا در دو شهر بزرگ ایالت، فیلادلفیا و پیتزبورگ، مثل بقیه شهرهای بزرگ آمریکا، پیشتاز است و رمز پیروزی او در کشاندن درصد بالایی از ساکنان این شهرها به پای صندوق‌ها است.

شنبه شلوغ

غیر از پنسیلوانیا، چهره‌های اصلی دو کارزار انتخاباتی امروز در سایر ایالات کلیدی نیز حضور خواهند داشت. در ایالت چرخشی کارولینای شمالی، مایک پنس از یک سو سخنرانی می‌کند و جیل بایدن از سوی دیگر. استیسی آبرامز، نماینده متمایل به چپ کنگره از شهر آتلانتا، نیز در همین ایالت کلیدی سخنرانی می‌کند. در فلوریدا، کامالا هریس، شریک انتخاباتی بایدن، واریک ترامپ، پسر رئیس جمهوری، دو حزب را نمایندگی می‌کنند. ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا، هم در پنسیلوانیا سخنرانی خواهد کرد و هم در دیگر ایالت کلیدی، ویسکانسین. دونالد ترامپ جونیور، فرزند بزرگ رئیس‌ جمهوری، همراه پدر در میشیگان خواهد بود. تیفانی ترامپ، دختر ۲۷ ساله رئیس ‌جمهوری، در مینه‌سوتا سخنرانی می‌کند و ایوانکا ترامپ، دختر بزرگ آقای ترامپ، به اوهایو می‌رود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *