رقابت یک میلیارد دلاری:‌ بازار داغ بنگاه‌های شرط‌بندی در انتخابات آمریکا

انتشار در ایندیپندنت فارسی

یکی از صنایعی که امسال به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا حسابی ضربه خورده بود، صنعت شرط‌بندی بود. این نوع از قمار در بسیاری نقاط آمریکا ممنوع است، اما در بعضی کشورها مثل بریتانیا، بخشی ماهوی از فرهنگ محلی است. حتی در شهرهای کوچک بریتانیا هم معمولا چند بنگاه شرط‌بندی پیدا می‌شوند که در آن مردم شانس خود را با شرط‌بندی روی ورزش‌های مختلف، از فوتبال و بسکتبال تا اسب‌دوانی و سگ‌دوانی، امتحان می‌کنند. تعطیلی بسیاری از رویدادهای ورزشی اما باعث شد که این صنعت بخش چشمگیری از درآمد خود را از دست بدهد. حالا اما یک رویداد سیاسی به نجات آمده است و پیش‌بینی می‌شود که یک میلیارد دلار وارد این صنعت کند:‌ انتخابات آمریکا.

متیو شدیک، رئیس بخش شرط‌بندی در بنگاه شرط‌بندی و قمارِ «جی وی سی» به خبرگزاری فرانسه گفت که شرط‌بندی امسال دو برابر چهار سال پیش است. این شرکت صاحب برخی از معروف‌ترین برندهای عرصه شرط‌بندی همچون لدبروکز و کورال است که هر کس به بریتانیا سفر کرده باشد، شعبه‌های آن‌ها را در جای جای این کشور را دیده است.

آقای شدیک می‌گوید، انتخابات امسال بیش از هر رویداد سیاسی دیگری در تاریخ با شرط‌بندی مواجه بوده است و تخمین می‌زند که حدود یک میلیارد پوند (بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون دلار) روی آن شرط‌بندی شود.

رقیب کوچک‌تر آقای شدیک، «بنگاه شرط‌بندی ویلیام هیل» است که امسال با مشکلات عمده‌ای مواجه بوده است. اما روپرت آدامز، سخنگوی بین‌المللی این شرکت، نیز گفت که در حال حاضر سه میلیون پوند روی انتخابات شر‌ط‌بندی شده است و این میزان احتمالا به ۱۰ میلیون پوند (حدود سیزده میلیون دلار) خواهد رسید.

بسیاری از شرط‌بندی‌ها در تارنماهای اینترنتی انجام می‌شود. بزرگ‌ترین تارنمای شرط‌بندی اینترنتی در جهان، «بت‌فیر اکسچنج» واقع در لندن است و به گزارش «سی ان ان»، تا چهارشنبه هفته گذشته در این تارنما ۲۲۰ میلیون پوند (حدود ۲۸۴ میلیون دلار آمریکا) روی انتخابات شرط‌بندی شده بود. این تارنما چهار سال پیش شاهد ۱۹۹ میلیون پوند شرط‌بندی روی جدال ترامپ و کلینتون بود و از آن‌جا که پیروزی ترامپ غیرمنتظره بود، مجبور به پرداخت مبالغ بالا شد.

شرط‌بندی روی انتخابات البته برای شهروندان آمریکا، حتی اگر اینترنتی باشد و حتی اگر آن فرد در بریتانیا زندگی کنند، غیرقانونی است.

بالاترین میزان شرط‌بندی در انتخابات‌های بریتانیا مربوط به همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ راجع به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) می‌شود که ۱۱۳ میلیون پوند بود. بت‌فیر انتظار دارد میزان شرط‌بندی روی انتخابات امسال (تنها در این تارنما) از چهارصد میلیون پوند بالاتر رود.

شرط‌بندی‌ها بر سر پیروزی در انتخابات است و نه کسب بیشترین آرا در سطح کشور. در نتیجه، تا لحظه‌ای که رئیس ‌جمهوری قطعا اعلام شود، شرط‌بندی طول خواهد کشید و با توجه به حساسیت‌های انتخابات امسال، این کار می‌تواند چند روز و حتی شاید چند هفته طول بکشد؛ خبر خوبی برای بنگاه‌های شرط‌بندی.

پیش‌بینی قماربازها

به نظر می‌رسد که شرکت‌های شرط‌بندی همه بر پیروزی بایدن متفق‌القول باشند. گرچه چهار سال پیش هم بیشتر آن‌ها پیروزی هیلاری کلینتونِ دموکرات را پیش‌بینی می‌کردند.

در بازار پیش‌بینی «پردیکت‌ ایت» در نیوزلند (که متعلق به دانشگاه ویکتوریای ولینگتون در آن کشور است) احتمال پیروزی بایدن ۶۸ درصد در مقابل ۳۹ درصد برای ترامپ در نظر گرفته می‌شود. بت‌فیر شانس پیروزی بایدن را ۶۵ درصد در مقابل ۳۵ درصد برای ترامپ می‌داند.

پل کریشنامورتی، تحلیل‌گر شرط‌بندی سیاسی در بت‌فیر، به رویترز می‌گوید که انتظار دارد بایدن با قاطعیت تمام پیروز شود و بیش از ۳۳۰ رای مجمع برگزینندگان (کالج انتخاباتی)‌ را از آنِ خود کند.

کریشنامورتی در پاسخ به این انتقاد که چهار سال پیش این بنگاه‌ها هم مثل بیشتر شرکت‌های نظرسنجی راجع به ترامپ و هیلاری اشتباه کردند، اشاره می‌کند که خانم کلینتون در نظرسنجی‌های نزدیک به انتخابات ۲۰۱۶ تنها کمتر از دو درصد از رقیب خود پیش بود اما بایدن در بسیاری از  نظرسنجی‌ها خیلی پیش‌تر است. هیلاری کلینتون هم البته در انتخابات چهار سال پیش بیشترین آرا را مال خود کرد، اما به علت شیوه شمارش آرای ایالات در نظام انتخاباتیِ آمریکا، شکست خورد و ریاست‌ جمهوری را به ترامپ واگذار کرد.

البته باید توجه کرد که حتی همین شانس ۳۰ تا ۴۰ درصدی که بنگاه‌های شرط‌بندی برای پیروزی ترامپ قایلند، چندین برابر آن شانسی است که شرکت‌های نظرسنجی در آمریکا به رئیس‌ جمهوری می‌دهند. مثلا تارنمای «پانصد و سی هشت» (طبق آمار صبح شنبه به وقت شرق آمریکا)  شانس پیروزی بایدن را ۹۰ درصد در مقابل ۱۰ درصد برای ترامپ می‌داند.

رونق قمار در عصر ترامپ

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران که در ژانویه امسال به دستور دونالد ترامپ کشته شد، به رئیس ‌جمهوری آمریکا می‌گفت «ترامپِ قمارباز» تا کنایه‌ای به حضور آقای ترامپ در عرصه مدیریت و اداره کازینو زده باشد. (بعید است که خود آقای سلیمانی یا بنگاه‌های شرط‌بندی، ترورش به دست ترامپ را پیش‌بینی کرده بوده باشند.)

از آن دشنام سیاسی که بگذریم، شکی در جذابیت ترامپ برای قماربازها نیست. بیشترین میزان شرط‌بندی‌ها روی ترامپ انجام می‌شود. کارشناسان عرصه شرط‌بندی می‌گویند، اگر انتخابات امسال بین بایدن و چهره‌ای دیگر از حزب جمهوری‌خواه، مثلا جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا، بود، میزان شرط‌بندی‌ها احتمالا یک سوم میزان کنونی می‌بود. حالا اما میزان شرط‌بندی می‌رود تا به رقم نجومی بالای یک میلیارد پوند برسد. میزان پولی که بیشتر از مجموع شرط‌بندی روی چهار رویداد ورزشی بزرگ چند سال اخیر در وب‌سایت‌ «بت‌فیر» است: مسابقه بوکس فلوید می‌ودر جونیور و کانر مک‌گرگور در سال ۲۰۱۷، جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸، مسابقه بزرگ اسب‌دوانی سالیانه در لیورپول ۲۰۱۹، و فینال امسال لیگ فوتبال آمریکایی (معروف به ابرجام یا سوپربول.)

از جمله دلایل جذابیت ترامپ برای شرط‌بندها این است که اگر پیروز شود، پول بسیار بیشتری می‌گیرند. در حال حاضر در بت‌فیر با شرط‌بندی هر ده پوند روی پیروزی ترامپ می‌توان حدود ۲۸ پوند و ۸۰ پنس برنده شد؛ یعنی قریب ۱۹ پوند سود. در مورد بایدن با هر ده پوند می‌توان حدود ۵ پوند سود کرد. (با این حساب، بت‌فیر شانس پیروزی ترامپ را ۳۴.۸ درصد می‌داند.)

البته آن‌ها که چند ماه پیش و زمانی که بایدن هنوز نامزد حزب دموکرات نشده بود، روی او شرط‌بندی کردند در صورت پیروزی او شاید واقعا ثروتمند شوند. مثلا وقتی آقای بایدن در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت نیوهمپشایر، پنجم شد، می‌شد با حساب ۱ به ۱۰۰ روی او شرط‌بندی کرد. یعنی هر یک پوندی که در آن هنگام روی رئيس‌جمهوری شدن او شرط‌بندی شده بود، امروز می‌تواند ۱۰۰ پوند شود.

اگر علاقه به شرط‌بندی روی رویدادهای آینده دارید، از همین الان امکان شرط‌بندی روی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ هم ممکن است. در بنگاه‌های شرط‌بندی بریتانیا شانس پیروزی بایدن و مایک پنس، معاون کنونی رئیس ‌جمهوری آمریکا، در آن انتخابات به یک اندازه و حدود ۱۶.۷ درصد است. شانس پیروزی کامالا هریس ۱۴.۳ درصد است و شانس پیروزی الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده سوسیالیست کنگره از نیویورک، ۵.۹ درصد. در جایگاه بعدی، نیکی هیلی، فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی، با ۵.۳ درصد شانس قرار دارد. جایگاه پنجم، شاید خیلی‌ها را غافلگیر کند: دونالد ترامپ با ۴.۸ درصد. یعنی کسی این شرط‌‌بندی را انجام می‌دهد که انتظار دارد ترامپ امسال شکست بخورد، اما چهار سال بعد برگردد و دوباره رئیس‌جمهوری شود. این‌که رئیس‌جمهوری دو دوره غیرمتوالی پیروز شود، قبلا سابقه داشته است:‌ گروور کلیولندِ دموکرات در اواخر قرن نوزدهم چنین کرد. روشن است که حتی اگر ترامپ هفته آینده شکست بخورد، بعضی‌ها حاضرند روی بازگشتش در ۷۸ سالگی شرط‌بندی کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *