انتخابات آمریکا در گام آخر:‌ پنج ایالت تعیین‌کننده

انتشار در ایندیپندنت فارسی

دیشب شب سختی برای دموکرات‌ها بود. بار دیگر پیش‌بینی‌های شرکت‌های نظرسنجی که خبر از پیروزی قاطع جو بایدن می‌دادند غلط از کار در آمد. دونالد ترامپ در ایالت‌هایی کلیدی مثل تگزاس و فلوریدا و اوهایو پیروز شد تا امید پیروزی قاطع به محاق برود. کار در نهایت (همان‌طور که صاحب این قلم بارها پیش‌بینی کرده بود) به «دیوار آبی»‌ کشید: ایالت‌های منطقه موسوم به «غرب میانه» در شمال کشور که سنتا دموکرات بوده‌اند اما دونالد ترامپ چهار سال با پیروزی در آن‌ها موفق شد رئیس‌جمهور شود. تکلیف ریاست‌جمهوری نهایتا همین‌جا معلوم می‌شود.

دقایقی پیش از نوشتن این گزارش، پیروزی بایدن در یکی از این ایالت‌ها قطعی شد. مقامات در ایالت ویسکانسین می‌گویند که تنها حدود ۳۰۰ رای شمرده ‌نشده باقی مانده در حالی که طبق آرای شمارش ‌شده بایدن با بیش از ۲۰ هزار اختلاف پیش است. بنابراین او در این‌جا پیروز است و ۱۰ رای این ایالت در کالج انتخاباتی (مجمع برگزینندگان) را مال خود می‌کند. مطابق قوانین ایالتی اگر میزان اختلاف نامزد پیروز از نفر دوم کمتر از یک درصد باشد امکان تقاضای شمارش مجدد آرا هست. مسئولین کارزار انتخاباتی ترامپ گفته‌اند بلافاصله خواهان شمارش مجدد آرا در این ایالت می‌شوند.

حالا شمارش آرا در دو ایالت‌ دیگر از «غرب میانه» به اضافه دو ایالت جنوبی و یک ایالت در غرب کشور به آخرین مراحل خود نزدیک می‌شود و همان است که نتیجه انتخابات و رئیس‌جمهور بعدی را معلوم خواهد کرد. این ایالات از این قرارند: میشیگان، پنسیلوانیا، جورجیا، کارولینای شمالی، نوادا.

از آخری شروع کنیم.

در ایالت کلیدی پنسیلوانیا هم شمارش آرا همچنان ادامه دارد و تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت. مسئولین انتخاباتی این ایالت گفتند آرایی که سربازان آمریکایی از سراسر دنیا فرستاده‌اند تا سه‌شنبه آینده شمارش خواهد شد. آرای مختلف پستی نیز در حال شمارش‌اند. تا زمان نوشتن این خطوط حدود ۸۰ درصد آرا شمارش شده و دونالد ترامپ با ۵۳.۴ درصد در مقابل ۴۵.۲ درصد بایدن پیش است.

به جنوب کشور که برویم به دو ایالت کارولینای شمالی و جورجیا می‌رسیم که رای‌گیری در آن‌ها هم ادامه دارد. در کارولینای شمالی با ۹۵ درصد شمارش آرا دونالد ترامپ با ۵۰.۱ درصد در مقابل ۴۸.۷ درصد بایدن پیش است. در ایالت جورجیا بایدن بهتر از آن‌چه تصور می‌رفت عمل کرده و با شمارش ۹۳ درصد آرا ترامپ با ۵۰.۳ درصد در مقابل ۴۸.۵ درصد برای بایدن پیش است. خیلی از دموکرات‌ها در این ایالت امیدوارند که با شمارش بقیه آرا، بایدن به پیروزی برسد.

نتیجه انتخابات در این پنج ایالت تعیین خواهد شد. ترامپ البته همان‌طور که انتظار می‌رفت ایجاد شک‌هایی در مورد روند صحبت انتخابات کرده است. اما آن‌چه تعیین کننده است نه اظهارات رئیس‌جمهور در توئیتر و یا سخنرانی‌هایش که دعوی قانونی است که وکلای جمهوری‌خواه می‌توانند به میان بیاورند. در کشور قانون، نتیجه را نهایتا مقامات قانونی انتخاباتی در ایالت‌ها و دادگاه‌های کشور‌ تعیین خواهند کرد. البته اکثریت قاطع محافظه‌کاران در دیوان عالی باعث شده بعضی‌ دموکرات‌ها نگران رسیدن احتمالی کار به آن محکمه باشند — بخصوص که بیست سال پیش همان محکمه بود که با رایی کلیدی در مورد شمارش آرا در ایالت فلوریدا، کاخ سفید را به جورج دبلیو بوش اعطا کرد.

راه بایدن به سوی پیروزی

اگر تصور کنیم که بازشماری تغییری در آرای ویسکانسین ایجاد نخواهد کرد، بایدن کافی است در دو مورد از پنج ایالت سرنوشت‌ساز باقی‌مانده پیروز شود تا به کاخ سفید راه پیدا کند. یعنی او حتی اگر تنها در میشیگان و نوادا هم پیروز شود و در پنسیلوانیا، کارولینای شمالی و جورجیا شکست بخورد، رئیس‌جمهور خواهد شد. اما حتی اگر در پرجمعیت‌ترین این ایالت‌ها (پنسیلوانیا با ۲۰ رای در کالج انتخاباتی) پیروز شد و در هر چهار ایالت دیگر شکست خورد، ریاست‌‌جمهوری به ترامپ می‌رسد. این البته با فرض پیروزی ترامپ در حوزه دوم ایالت مین است (که در حال حاضر در آن پیش است.)‌ اگر بایدن پیروز پنسیلوانیا شد و در آن چهار ایالت دیگر شکست خورد و در حوزه دوم ایالت مین پیروز شد به چه نتیجه‌ای خواهیم رسید؟ تساوی! در این صورت دو طرف با آرای ۲۶۹ به ۲۶۹ در کالج انتخاباتی به تساوی می‌رسند و این مجلس نمایندگان آمریکا‌ (با اکثریت دموکرات)‌ است که می‌بایست برنده را تعیین کند.

(فرض ما در تمام این محاسبات این است که پیروزی بایدن در ایالت آریزونا که توسط آسوشیتدپرس اعلام شده اما هنوز رسمی نشده نیز پابرجا بماند.)

در ایالت غربی نوادا، که انتظار می‌رفت جو بایدن در آن به پیروزی راحتی‌ برسد، نتایج نهایی در صبح پنجشنبه اعلام خواهند شد. در ایالتی که به شهر لاس وگاس و قمار و تن‌فروشی قانونی معروف است پس از ۸۶ درصد شمارش آرا بایدن با ۴۹.۳ درصد در صدر قرار دارد و ترامپ ۴۸.۷ درصد آرا را دارد. بایدن اگر در این‌جا ببازد کار سختی برای رئیس‌جمهور شدن خواهد داشت.

به «غرب میانه» که بازگردیم، رای‌گیری در ایالت میشیگان به آخرین لحظات خود نزدیک می‌شود. احتمال پیروزی بایدن در این‌جا بسیار است. در پی شمارش ۹۶ درصد آرا، او با ۴۹.۶ درصد از ۴۸.۷ درصد رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه جلوتر است. میشیگان قبلا گفته بود که شمارش آرای آن شاید تا روز جمعه طول بکشد.

بایدن اگر این سه صدرنشینی را حفظ کند، یعنی ویسکانسین، نوادا و میشیگان را مال خود کند، حتی در صورت شکست در تمام سه ایالت دیگر (جورجیا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا) به دقیقا ۲۷۰ رای لازم در کالج انتخاباتی می‌رسد و رئیس‌جمهور می‌شود (با این فرض که در منطقه دوم ایالت مین نیز که یک رای در کالج انتخاباتی دارد در مقابل ترامپ شکست بخورد.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *