جو بایدن: دموکراسی پیروز شد

انتشار در ایندیپندنت فارسی

 دوشنبه عصر به وقت شرق آمریکا، پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری  بیش از پیش رسمیت یافت. اعضای کالج انتخاباتی از هر ۵۰ ایالت در مراکز خود گرد هم آمدند و به رای ایالت‌شان رسمیت بخشیدند. آنها این نتایج رسمی را به کنگره جدیدا منتخب آمریکا فرستادند که در روز ۶ ژانویه دیدار می‌کند تا مهر نهایی تایید را بر این پیروزی بزند. با این حساب بایدن با ۳۰۶ رای الکترال پیروز می‌شود؛ یعنی دقیقا همان میزانی که رقیب او، دونالد ترامپ، چهار سال پیش کسب کرده بود.

ترامپ پیش از این گفته بود اگر کالج انتخاباتی به پیروزی بایدن رای دهد، آن ‌را می‌پذیرد. او اما هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است. ساعاتی پیش از سخنرانی بایدن، ویلیام بار، وزیر دادگستری، از سمت خود استعفا داد. آقای بار از طرف برخی طرفداران ترامپ تحت فشار بود که ادعای تقلب در انتخابات را رسما و از سوی دادگستری دنبال کند، اما هرگز چنین نکرد. جنین پیرو، مجری لبنانی‌تبارِ محافظه‌کار شبکه «فاکس نیوز»، از جمله چهره‌هایی بود که شدیدا به آقای بار حمله کرد و او را با «خزندگان باتلاق»‌ مقایسه کرد.

بایدن پس از تایید پیروزی‌اش در کالج انتخاباتی حوالی ساعت هفت و نیم دوشنبه شب از شهر محل زندگی خود، ویلمینگتون در ایالت کوچک دلاور، به مدت حدود پانزده دقیقه با مردم صحبت کرد. این ایالت  کوچک در حدود دو ساعتی جنوب نیویورک، اکنون برای اولین بار در تاریخ، یک رئیس‌جمهور به خود دیده است.

رئیس‌جمهور منتخب در صحبت‌هایش بیش از آن‌که بر پیروزی خود تاکید کند بر فائق‌ آمدن نظام دموکراسی بر چالش‌هایی که پیش رویش گذاشته شد تاکید کرد: هم چالش دنیاگیری ویروس کرونا و هم چالش آن‌چه بایدن «سوءاستفاده از قدرت» از سوی ترامپ و متحدینش در حزب جمهوری‌خواه نامید.

بایدن تاکید کرد که در این انتخابات ۱۵۵ میلیون نفر رای داده‌اند که بیشترین میزان در تاریخ آمریکا است. در ضمن ۸۱ میلیون به او و شریک انتخاباتی‌اش، کامالا هریس، رای دادند که آن نیز در تاریخ بی‌سابقه است. با این حساب بایدن با اختلاف هفت میلیون بر ترامپ پیروز شده است. او اشاره کرد که ترامپ چهار سال پیش پیروزی با ۳۰۶ رای الکترال را (با این‌که آرای کلش کمتر از هیلاری کلینتون بود) «پیروزی قاطع» خوانده بود و گفت حالا که او نیز به همین میزان رسیده است، شکی در «پیروزی روشن»اش نیست.

معاون سابق اوباما از تمام مقامات ایالتی و محلی که در سراسر کشور سخت کوشیدند تا روند شمارش آرا «درست انجام شود»، تقدیر کرد و گفت این نشان‌دهنده این است که «دموکراسی در قلب مردم آمریکا می‌تپد.» او در ضمن بر اهمیت حکومت قانون پافشاری کرد و یادآوری کرد که ترامپ از تمامی مجاری قانونی برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات استفاده کرده، اما در نهایت بیش از ۸۰ قاضی از جمله دیوان عالی، بالاترین نهاد قضایی کشور، بر صحت نتیجه انتخابات تاکید کردند.

از درون حزب جمهوری‌خواه نیز نارضایتی‌هایی در مورد تلاش بسیاری از رهبران این حزب برای زیر سوال بردن نتیجه انتخابات مطرح شده است. مثلا پل میچل، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت میشیگان، گفت به همین علت از این حزب خارج شده است و اکنون به عنوان چهره‌ای مستقل در کنگره آمریکا حاضر خواهد بود. آقای میچل در گفتگوی اختصاصی با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت: «حزب ما باید اول مدافع دموکراسی و قانون اساسی کشورمان باشد و نه ملاحظات سیاسی.»

بایدن در سخنرانی خود گفت: «در نبرد برای روح آمریکا، دموکراسی پیروز شد. ما مردم رای دادیم. ایمانی که به نهادهایمان داریم سربلند شد. سلامت انتخابات‌مان پابرجا ماند.»‌

او افزود: «در آمریکا سیاستمداران قدرت نمی‌گیرند — این مردمند که قدرت را اعطا می‌کنند. شعله دموکراسی در این کشور مد‌ت‌ها پیش روشن شده است. و اکنون می‌دانیم که هیچ چیز، حتی همه‌گیری جهانی و یا سواستفاده از قدرت، نمی‌تواند این شعله را خاموش کند.»

باید در صحبت‌های خود بارها کوشید مردم را متحد کند و گفت مردم آمریکا شاید از جاهای مختلف آمده باشند و افکار و عقاید مختلف داشته باشند، اما عشق‌شان به کشورشان باعث اتحادشان می‌شود. او گفت، در کاخ سفید همانقدر برای مردمی که به او رای داده‌اند، سخت‌کوشی خواهد کرد که برای آن‌ها که به ترامپ رای دادند.

بایدن اشاره کرد که همین امروز رقم جان باختگان بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا از سیصد هزار نفر گذشته است و بسیاری از مردم با «حفره‌ای سیاه در قلب‌شان» وارد فصل تعطیلات سالیانه می‌شوند. او انجام واکسیناسیون وسیع و بازسازی اقتصاد ضربه‌خورده را اولین اولویت‌های دولتش دانست.

مراسم تحلیف بایدن در روز ۲۰ ژانویه، یعنی حدود پنج هفته دیگر، برگزار می‌شود و پس از آن او به عنوان رئیس‌جمهور دموکرات وارد کاخ سفید می‌شود و کار دولت خود را آغاز می‌کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *