از لیدی گاگا تا تام هنکس:‌ آشتی هالیوود با کاخ سفید

انتشار در ایندیپندنت فارسی

پیغام امید از جوانی ۳۴ ساله؛ استفانی جوآنا آنجلینا جرمانوتا که با نام هنری‌اش «لیدی گاگا» مشهور است، دیشب در صفحه توییتر خود پیغامی پر امید خطاب به مردم آمریکا منتشر کرد. او نوشت: «دعا می‌کنم فردا روزی از صلح برای تمام مردم آمریکا باشد. روزی از عشق و نه نفرت. روزی از پذیرش و نه ترس. روزی از رویای شادمانی آینده ‌ما به مثابه یک کشور. رویایی بی‌خشونت، رویایی که به روح‌ همه ما امنیت می‌بخشد.» او امضا کرد: «با عشق از کاپیتول.»

دو هفته پیش بود که ساختمان کاپیتول در واشنگتن صحنه یورش راست‌گرایان افراطی شد که برخی از آن‌ها می‌گفتند می‌خواهند مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور و نانسی پلوسی،‌ رئیس مجلس نمایندگان را به قتل برسانند. حالا لیدی گاگا با پیغام «با عشق از کاپیتول» آمده تا روحیه‌ای دیگر به پایتخت آمریکا بیاورد. او خواننده اصلی مراسم تحلیف جو بایدن است.

مراسم تحلیف امسال مخاطبان معمول خود را به همراه ندارد. هم به خاطر کرونا و هم به خاطر تدابیر شدید امنیتی که باعث شده است خیابان‌های واشنگتن این روزها پر از نیروهای نظامی باشد. اما یک فرق مهم مراسم امسال با تحلیف ترامپ در چهار سال پیش این است که ستارگان هالیوودی بازگشته‌اند.

ستارگان عرصه سینما و موسیقی در آمریکا بیشتر گرایش لیبرال دارند. برخی از آن‌ها البته جمهوری‌خواه هستند (مشهورترین آنان شاید آرنولد شوارتزنگر، کلینت ایستوود و سیلوستر استالونه باشند) اما حتی خیلی از جمهوری‌خواهان هم نمی‌خواستند که نامشان با ترامپ تداعی شوند که چهره‌ای افراطی دانسته می‌شد. این بود که در مراسم تحلیف ترامپ، خواننده جاز گمنامی به نام «ارین بوهم» برنامه اجرا کرد.

این بار اما با اوضاعی کاملا متفاوت روبرو هستیم؛ مراسمی پرستاره.

مراسمی۹۰ دقیقه‌ای به نام «بزرگداشت آمریکا» با اجرای تام هنکس برگزار می‌شود که به‌طور همزمان از تمام شبکه‌های مطرح خبری تلویزیونی و رسانه‌های اجتماعی پخش خواهد شد. لین مانوئیل میراندا که با تئاتر موزیکال «همیلتون» در چند سال اخیر به اوج شهرت خود رسیده است قطعه‌ای کلاسیک اجرا می‌کند. بروس اسپرینگستین، جان لجند، کیتی پری، دمی لوواتو، فو فایترز، جاستین تیمبرلیک و بون جووی از دیگر خوانندگان مشهوری هستند که در این مراسم اجرا خواهند کرد. از جمله مجری‌های برنامه، دو بازیگر مشهور، کری واشنگتن و اوا لونگوریا هستند. از چهره‌های ورزشی شاهد حضور کریم عبدالجبار، بسکتبالیست مسلمان و از بزرگترین چهره‌های تاریخ بسکتبال آمریکا و کیم نو، اولین مدیرکل زن در تاریخ لیگ برتر بیسبال آمریکا خواهیم بود. خوزه آندرس، آشپز اسپانیایی‌تبار، دیگر چهره مشهور حاضر است.

«بزرگداشت آمریکا» البته فقط با ستاره‌های عرصه سرگرمی همراه نیست. یکی از سخنرانان این مراسم، دولورس هوئرتا، فعال شهیر کارگری که ۹۰ سال سن دارد، خواهد بود. در طول مراسم از بسیاری مردم معمولی نیز تمجمید می‌شود:‌ از جمله یک راننده شرکت پستی «یو‌پی‌اس»، یک معلم مهدکودک و ساندرا لیندزی، اولین شهروند نیویورک که واکسن کووید-۱۹ را خارج از روند آزمایش واکسن، دریافت کرد.

جنیفر لوپز هم قرار است کنار لیدی گاگا در مراسم تحلیف اجرا داشته باشد.

بسیاری از چهره‌های هنری مراسم تحلیف بارها علنا از بایدن حمایت کرده‌اند. مثلا لیدی گاگا در دوران تبلیغات انتخاباتی در یکی از گردهمایی‌های بایدن و کامالا هریس، شریک وقت انتخاباتی‌اش، در پیتزبورگ حاضر شد.

جان لجند و همسرش، کریسی تایگن، نیز از مخالفان ترامپ بودند. خانم تایگن بارها در رسانه‌های اجتماعی به ترامپ حمله کرده است. تایگن دیشب عکس خود با نیروهای گارد ملی در واشنگتن را منتشر کرد و آن‌ها را «قهرمانان واقعی» خواند.

در میان هنرمندان مراسم تحلیف حداقل یک چهره جمهوری‌خواه هم حضور دارد: گرت بروکز، از موفق‌ترین خوانندگان آمریکا. او با ۹ آلبومِ «الماس» (یعنی با فروش بالای ۱۰میلیون نسخه) در تاریخ موسیقی آمریکا رکورددار است (این لقب قبلا متعلق به گروه «بیتل‌ها» بود که شش آلبوم الماس داشتند)

آقای بروکز گفته است که از زمان جیمی کارتر تابه‌حال برای تمام روسای‌جمهور به‌جز رونالد ریگان و ترامپ اجرا کرده است. او البته گفته تنها به این خاطر دعوت ترامپ برای اجرا را رد کرده که در روز مراسم تحلیف چهار سال پیش جای دیگری کنسرت داشته است. این بار اما جیل بایدن، بانوی اول جدید آمریکا، در تماس تلفنی از آقای بروکز خواست تا در مراسم اجرا کند و او نیز پذیرفت. بروکز گفت که این ‌را قدمی در راه «خدمت» می‌بیند و تاکید کرده است که این «بیانیه‌ای سیاسی نیست، نشانی از وحدت است.»

اولین حضور گسترده هنرمندان در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری را آغاز سومین دوره ریاست‌جمهوری فرانکلین روزولت در سال ۱۹۴۱ می‌دانند. آن مراسم در میانه جنگ جهانی دوم برگزار می‌شد اما هنوز قریب به یک سال به حمله ژاپنی‌ها به پرل‌هاربر مانده بود و آمریکا وارد جنگ نشده بود. در آن مراسم، چارلی چاپلین و میکی رونی اجرا کردند که از محبوب‌ترین هنرمندان زمان خود بودند. ایروینگ برلین، آهنگساز یهودی‌تبار، از دیگر چهره‌های مراسم ۸۰ سال پیش بود.

اما مراسم تحلیف بایدن هرچقدر پرستاره باشد احتمالا به گرد پای مراسم تحلیف جان اف کندی در سال ۱۹۶۱ نمی‌رسد. در آن شب بزرگداشت رئیس‌جمهور جوان، مراسم باشکوهی با اجرای فرانک سیناترا برگزار شد و چهره‌های بی‌شماری همچون هری بلافونت، نت کینگ کول، الا فیتزجرالد، لورنس الیویر و سیدنی پوآتیه در آن شرکت کردند. ستاره‌ دیگری که پایش بارها به کاخ سفید باز شد و یک بار هم در جشن تولد کندی آواز خواند البته، «مرلین مونروی بی‌مانند» بود.

در اولین مراسم تحلیف باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ به‌یادماندنی‌ترین اجرا شاید از آن آرتا فرانکلین، خواننده بزرگ آفریقایی‌تبار بود؛ چه چهره‌ای بهتر از او برای بزرگداشت اولین رئیس‌جمهور سیاهپوست تاریخ آمریکا؟ برای جوان‌ترها البته این بیانسه محبوب بود که اجرا کرد تا باراک و میشل با ترانه پرمعنای «بالاخره» او برقصند.

بایدن که حتما آن شب بزرگ ۱۲ سال پیش را به خاطر دارد، امروز در میان رقص و آواز و ستارگان بی‌شمار به فکر روزهای سخت پیش‌رو خواهد بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *