اختصاصی ایندیپندنت فارسی: هشدار روس‌ها به ایران در باره پرداخت نشدن هزینه نیروگاه بوشهر

انتشار در ایندیپندنت فارسی

مقامات روسیه اخیرا در چند جلسه برخوردی تند با مقامات جمهوری اسلامی داشته‌اند و در مورد عدم پرداخت هزینه‌های نیروگاه بوشهر هشدار داده‌اند.

یک منبع مطلع روس در گفتگو با «ایندیپندنت فارسی» ضمن اعلام این خبر گفت خطر این هست که اختلافات در این زمینه بر مذاکرات هسته‌ای در وین تاثیر بگذارد. این منبع گفت: «برخی در  روسیه از ایران انتظار دارند که در وین انعطاف بیشتری نشان دهد، بخصوص با توجه به این‌که بایدن به روشنی خواهان بازگشت به برجام است و ادامه بحران هسته‌ای در وضعیت کنونی برای روسیه بهای اقتصادی دارد و بر روابط مسکو-واشنگتن هم تاثیر می‌گذارد.»

این منبع سرسختی مسکو در موضع جدید خود را مربوط به شرایط جنگ داخلی سوریه و رقابت اقتصادی ایران و روسیه در آن کشور و دیدار اخیر بایدن و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در ژنو عنوان کرد.

از سویی، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در گفتگو با وبسایت «خانه ملت» گفت کند شدن روند ساخت و تکمیل نیروگاه‌های دو و سه بوشهر به علت مشکلات مالی است. به گزارش ایسنا، صالحی گفت: «برای رفع این مشکل پیشنهاداتی را قرار است به کمیسیون اقتصادی دولت ارائه کنیم و در پذیرش، کار تکمیل، تسهیل خواهد شد.»

صالحی گفت نیروگاه بوشهر در حال حاضر هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید می‌کند که این میزان با تکمیل نیروگاه‌های ۲ و ۳ به سه هزار مگاوات هم خواهد رسید؛ یعنی قرار است هر نیروگاه هزار مگاوات برق تولید کند. تا بحال سه سال از آغاز ساخت دو نیروگاه گذشته و به گفته صالحی تکمیل آن‌ها پنج سال دیگر هم زمان می‌برد.

گفته‌های آقای صالحی به نظر تایید گفته های منبع روس است. او گفت‌: «اکنون تا حدودی در پرداخت اقساط خود به روس‌ها به دلیل مسائل اقتصادی و تحریم‌ها دچار مشکل شده‌ایم و نتوانسته‌ایم به موقع مبالغ را پرداخت کنیم و این موضوع موجب کند شدن روند تکمیل و ساخت نیروگاه‌ها شده است.»

پیشنها سادزمان انرژی اتمی ایران برای حل مشکلات مالی این پروژه حالا مورد بررسی کابینه حسن روحانی است و انتظار می‌رود در مذاکرات وین مورد استفاده قرار بگیرند.

مذاکرات وین با موضوع بازگشت آمریکا به برجام در جریان است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها امیدوارند توافقی جدید تا پیش از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی (حدود دو ماه دیگر) صورت بگیرد؛ اتفاقی که نیاز به تصمیم سیاسی در تهران و واشنگتن خواهد داشت.

عباس عراقچی، رئیس هیئت نمایندگی ایران در مذاکرات احیای برجام، روز یکشنبه گفت: «زمان تصمیم‌گیری برای همه طرف‌های برجام است و کشورهای مقابل باید تصمیمات سخت خود را بگیرند.»

به گزارش ایسنا، عباس عراقچی پس از دیدار با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران گفت: «یک سری مسائل باقی مانده که مذاکره درباره آن‌ها به اندازه کافی صورت گرفته و زمان تصمیم‌گیری کشورها فرا رسیده است.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *