کرونا در آمریکا؛ پیش‌بینی بیش از صدهزار قربانی

انتشار در ایندیپندنت فارسی

آمریکا به صدرنشینی عادت دارد، اما این‌بار صدرنشین جدولی شوم و ناخوشایند است: بیشترین تعداد ابتلا به ویروس کرونا در سطح جهان. حدود ۱۴۲ هزار آمریکایی به این ویروس مبتلا شده‌اند و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در اثر آن جان سپرده‌اند. با این همه، سخت‌ترین روزهای کرونایی ثروتمندترین کشور جهان هنوز در راه است و بسیاری از مردم را نگران آینده کرده است.

دکتر آنتونی فائوچی که شاخص‌ترین چهره علمی دولت آمریکا در مقابله با کرونا است، پیش‌بینی کرده است که بیش از صد هزار نفر و حتی شاید تا ۲۰۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در آمریکا جان بسپارند. او امروز صبح در گفت‌وگو با شبکه «سی ان ان» گفت، «میلیون‌ها نفر به این ویروس مبتلا می‌شوند»، و افزود که تعداد جان سپردگان می‌تواند بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر باشد. او البته تاکید کرد که این رقم‌ها کلی است و پیش‌بینی در مورد عواقب همه‌گیری، دشوار است.

شهر نیویورک به دو علت امروز مرکز اصلی کرونا در آمریکا و شاید حتی جهان شده است. یکی به علت روابط گسترده‌اش با جهان و مردمی که از سراسر دنیا در این شهر زندگی می‌کنند، و دیگری به علت تراکم بالای جمعیت آن. نیویورک با اختلاف بسیار، از دومین شهر (سان فرانسیسکو)، بالاترین تراکم جمعیت را در آمریکا دارد. به همین علت است که دولت اعلام کرده است که ساکنان ایالات نیویورک، نیوجرسی و کنتیکت، برای دو هفته دست از سفر به سایر نقاط آمریکا خودداری کنند. این ایالات، خود می‌توانند در مورد چگونگی اعمال این دستور تصمیم بگیرند. با این حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، حرف‌هایی در مورد احتمال اعمال اجباری قرنطینه شهر نیویورک زده است که به نگرانی بسیاری دامن زده است.

اولین قربانی کرونایی آمریکا در روز ۲۹ فوریه درگذشت. تا همین پنجشنبه هفته گذشته، یعنی نزدیک یک ماه طول کشید تا این تعداد به هزار نفر برسد. اما در ظرف تنها چند روز، شاهد بیش از دو برابر شدن این رقم و فراتر رفتن تعداد قربانیان از ۲۰۰۰ بوده‌ایم؛ یادآور تلخ رشد تصاعدی ویروسی که بلای جان جهان شده است. بیش از نیمی از موارد کرونایی آمریکا و حدود نیمی از مرگ و میرها، در سه ایالت فوق‌الذکر متمرکز هستند.

مقامات اما همچنین هشدار داده‌اند که در نهایت، هیچ جای آمریکا نیست که از این ویروس در امان بماند. تا همین امروز تمام ۵۰ ایالت آن، موارد ابتلا داشته‌اند. دکتر دبورا بیرکس، رئیس گروه کاری کاخ سفید در زمینه کرونا، در گفت‌وگو با شبکه «ان بی سی» تاکید کرد: «هیچ ایالت و هیچ منطقه شهری در امان نخواهد بود.»

بازی سیاست

در آمریکای چندقطبی و سیاست‌زده، پاسخ به کرونا نیز رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است.

دکتر آنتونی فائوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، که از سال ۱۹۸۴ در این سمت بوده است و مشاور تمام روسای جمهوری دوران اخیر آمریکا، از رونالد ریگان تا ترامپ به حساب می‌آید، جزو کسانی است که مورد حمله بعضی راست‌گرایان قرار گرفته‌اند. او مجبور شده است بعضی از اطلاعات غلطی که ترامپ مطرح می‌کند، اصلاح کند و همین باعث شده است بعضی مدعی شوند که او عامدانه علیه رئیس ‌جمهوری عمل می‌کند.

روزنامه «نیویورک تایمز»، در گزارشی راجع به فائوچی به برخی چهره‌های راست‌گرا که علیه او موضع‌گیری می‌کنند اشاره کرد؛ از جمله تام فیتون، رئیس گروه محافظه‌کاری به نام «دیده‌بان قوه قضائیه»، بیل میچل، مجری یک برنامه اینترنتی راست‌ افراطی به نام «صدای شما، آمریکا»، و شیوا آیادورای، دانشمند هندی-آمریکایی مدافع ترامپ که بیش از همه به این ادعای دروغ معروف است که «ایمیل» را او اختراع کرده است.

این مخالفان راست‌گرا، از جمله ایمیلی از هفت سال پیش منتشر کرده‌اند که در آن فائوچی از هیلاری کلینتون،‌ وزیر وقت خارجه و رقیب بعدهای ترامپ، تمجید کرده است. این‌گونه، این تئوری توطئه که او از قدیم مخالف جمهوری‌خواهان بوده است، پیش برده شده است. اما نگاهی ساده به آن ایمیل نشان می‌دهد که متنی فرمایشی و معمولی در میانه یک بحران ملی (حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازیِ لیبی)‌ است. رئیس ‌جمهوری سابق جمهوری‌خواه، جورج بوش پدر، نه تنها از فائوچی تمجید کرده بود، که به او لقب «قهرمان» داده بود. فائوچی به‌خصوص به دلیل کوبیدن بر طبل نیاز به مبارزه جدی با بیماری ایدز در دهه ۱۹۸۰، مورد تحسین قرار گرفته است.

اما موضوع جدی‌تر اختلافات سیاسی، این ادعای شگفت‌آور ترامپ است که تا عید پاک (یعنی کمتر از دو هفته دیگر) پایان دادن به سیاست قرنطینه و پر کردن کلیساها ممکن خواهد بود. ترامپ می‌گوید که نگران تاثیر اقتصادی سیاست قرنطینه است و نمی‌خواهد «راه‌حل، بدتر از بیماری باشد.» در مقابل اما چهره‌هایی متنوع، از بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت و خیّر معروف گرفته تا شهردارهای نیویورک و لس آنجلس، هشدار داده‌اند که سیاست‌های فاصله اجتماعی و قرنطینه و غیره، به اشکال مختلف باید حداقل تا دو ماه دیگر ادامه داشته باشند.

دیگر موضوع اختلاف، نیازهای پزشکی بخش‌های مختلف کشور است. نیویورک مدام بر نیازهای خود در این زمینه تاکید می‌کند. همین چند روز پیش، زمانی که تعداد مبتلایان تایید شده کرونا در آمریکا از چین فراتر رفت، فقط در یک بیمارستان در کوئینز نیویورک، سیزده نفر قربانی کرونا شدند. در روز چهارشنبه بیش از شش هزار نفر به شماره اضطراری ۹۱۱ تلفن کردند، که بیش از ۱۱ سپتامبر بود.

آندرو کومو، فرماندار دموکرات ایالت نیویورک، می‌گوید که این ایالت در حال حاضر حدود ۵۳ هزار تخت بیمارستانی دارد، اما به ۱۴۰ هزار تخت نیاز خواهد داشت. او همچنین خواهان ۳۰ هزار دستگاه کمک تنفسی است. این امر، باعث برخورد علنی بین این دو شده است. ترامپ در بعضی صحبت‌های خود در مورد نیاز واقعی به این رقم‌ها ابراز شک کرده است و همچنین گفته است که فرماندارانی که خواهان دریافت کمک هستند، باید «قدردانی» خود را نشان دهند. او مشخصا علیه فرماندارهای دموکرات ایالت‌هایی همچون واشنگتن و میشیگان موضع گرفته است.

در جبهه اقتصادی اما دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان توانستند به آتش‌بس موقتی برسند و حرکتی انجام دهند. مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای ۲ تریلیون دلاری برای انگیزش اقتصاد تصویب کرد که روز جمعه توسط ترامپ امضا شد و به قانون بدل شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *